Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025

    Duits patrouillevliegtuig vs. Chinese laser

    10/07/2025

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025
  • Achtergrond

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025
  • Editors’ choice

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»A380: minder dan kwart te produceren
Nieuws

A380: minder dan kwart te produceren

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt02/01/2017Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In december is Airbus over het punt gegaan dat het nog minder dan een kwart van alle A380 hoeft te produceren.

In december verwisselden zeven toestellen van eigenaar; dat is op te maken uit productieinformatie die diverse websites bijhouden. Airbus komt later in januari met de cijfers. Tot en met november had Airbus precies 200 A380’s geleverd aan klanten. Op 31 december staat de teller dus op 207 stuks.

Afvallers
In de Airbus boeken staan 319 bestellingen, nog 112 te gaan dus. Maar wie goed naar de bestellingen kijkt, ziet nog een aantal afvallers. De drie toestellen ooit bestemd voor het nu failliete Transaero staan nog in de boeken als ‘Air Accord’. Wie ze af gaat nemen is volstrekt onduidelijk. Ook bij ‘A’ in de boeken: leasemaatschappij Amadeo met twintig bestellingen. Amadeo dacht in 2014 ze gemakkelijk te kunnen verhuren, maar heeft nog geen enkele klant gevonden.

Wil niet
Air France vliegt er nu met tien en heeft nog twee stuks in de boeken staan. De maatschappij gaf in 2016 aan deze niet meer te willen. Hetzelfde geldt voor Qantas; twaalf zijn er geleverd de overige acht zijn niet meer nodig. Dan is er Virgin met zes bestellingen. Daarvan is het ook geen geheim dat ze niet afgenomen zullen worden. Tenslotte staan er tien in de boeken voor niet bekend gemaakte klanten. Ook hierbij is het waarschijnlijk dat ze niet afgenomen worden.

In totaal zijn er 49 A380’s die nu in de boeken staan, maar nooit afgenomen gaan worden. Dat betekent dat Airbus er nog 63 te produceren heeft. Dan zijn er 270 afgeleverd aan klanten. Dit jaar plant Airbus een productie van 30 stuks, daarna zullen het er twaalf per jaar zijn. Dit jaar wordt dus bijna de helft van het backlog gemaakt.

Nieuwe klanten
Na het derde kwartaal van 2020 valt het doek voor de superjumbo, dan zijn de orders op. Tenzij Airbus nog nieuwe klanten vindt natuurlijk. Met de vorig jaar aangekondigde productieverlaging, vanaf 2018, heeft de bouwer wel wat tijd gekocht klanten te vinden. Of ze komen toch met een A380-900neo, al is die kans wel heel klein.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Airbus Airbus A380
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

12/07/2025Lieneke Koornstra

Nieuwe Russische turboprop ‘op dieet’

11/07/2025Redactie

Airbus A321neo fors beschadigd door hagel

11/07/2025Redactie
Recent

F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

12/07/2025

Vliegtuigwrakken die nooit zijn geborgen

12/07/2025

Nieuwe Russische turboprop ‘op dieet’

11/07/2025
Populair

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?