KLM vernieuwt de vloot. Dat is al een tijdje bezig en met de komst van de A350 wordt de vernieuwing ‘afgesloten’. Voor zover nu bekend dan.
Brandstofslurpers
In rap tempo verlaten vliegtuigen met een hoog brandstofverbruik de vloot. De MD-11’s zijn inmiddels allemaal uitgefaseerd en nu is het de beurt aan de 747’s. Afgelopen jaar zijn er vijf uit bedrijf genomen. Ze staan in Spanje op een vliegtuigkerkhof. Eind 2020 zijn ook de laatste viermotorige passagiersvliegtuigen uit de vloot verdwenen.
787-9
In november 2015 ontving de maatschappij de eerste Dreamliner. Er volgden er nogeens zeven. De laatste, ‘Lavendel’ genaamd’, landde eind september voor het eerst op Schiphol. Halverwege dit jaar stuurt Boeing de negende 787 naar KLM. Tot 2019 zal dit door gaan tot er in totaal veertien 787-9’s zijn.
787-10
Air France-KLM bestelde in 2011 bij Boeing 25 Dreamliners. KLM is van oudsher Boeing-fan en dat blijkt. De bulk komt naar Nederland.
Vanaf 2019 ontvangt de maatschappij ook nog eens zeven van de grootste Dreamliners, de B787-10. De Koninklijke vliegt eind 2021 dus met 21 Dreamliners. De andere vier uit de bestelling zullen voor Air France vliegen. De eerste (787-9) is reeds in bedrijf. De tweede komt in april. Daarna is KLM dus weer aan de beurt.
A350
2011 was het jaar van het grote shoppen van de groep, bij Airbus werden ook 25 wide-body’s besteld, de A350-900 XWB. Daarvan zullen er zeven naar KLM gaan, zo zegt een woordvoerder tegen Up. “Vanaf het eerste kwartaal van 2020 ontvangen we deze toestellen”, aldus de woordvoerder. De laatste wordt in 2022 geleverd. Air France zal de eerste uit de bestelling van 25 ontvangen; dat is eerlijk verdeeld, want de eerste B787 was voor KLM.
Andere
Bij KLM Cityhopper worden de Fokker 70’s vervangen door Embraer E175’s. De laatste Fokker verlaat dit jaar de vloot. Ook komen er nog twee B777-300ER toestellen de long-haul vloot versterken. Tegen die tijd zijn de 737’s de oudste toestellen in de vloot.