Finnair blijft een geleasete A330 en een eigen A340 langer dan gepland inzetten. De maatschappij kampt op dit moment met capaciteitsproblemen doordat piloten voor de A350 worden omgeschoold.
De vliegers die nu getraind worden, vliegen normaal gesproken op de acht A330’s van de maatschappij. Die toestellen zijn tijdelijk minder inzetbaar, waardoor Finnair vluchten moet schrappen. Om de krapte op te vangen leaset Finnair onder andere een A330 van Iberia. Die lease-overeenkomst wordt verlengd tot 1 mei, laat de maatschappij weten.
De Airbus van Iberia wordt drie keer per week ingezet op de route van Helsinki naar Miami. Op die vluchten vliegt nu nog een volledige Iberia-crew aangevuld met twee stewards van Finnair. Vanaf 1 februari wordt er Fins cabinepersoneel ingezet en Spaanse piloten.
Finnair was in 2015 de eerste Europese maatschappij die de A350 in gebruik nam. Inmiddels vliegen er zeven A350’s bij de maatschappij; Finnair heeft er negentien besteld en moet dit jaar nog vier toestellen ontvangen.
A340
Naast de A330 van Iberia houdt Finnair ook de A340 langer in dienst. De maatschappij beschikt over twee A340-300’s waarvan er maar één wordt ingezet. Het toestel, dat gebouwd werd in 2008 is één van de laatste A340’s die Airbus produceerde. De A340 vliegt volgens Airlineroute voorlopig tussen 2 mei en 28 september op de route naar Miami. Ook wordt het vliegtuig enkele keren ingezet naar Chicago, Delhi, Guangzhou en de Chinese stad Xi’An.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!