Het incident met een motor die van een B-52 bommenwerper viel, is voor de US Air Force geen reden om de motoren sneller te vervangen. Dit schrijft FlightGlobal.
Een Amerikaanse B-52 verloor woensdag een motor tijdens een trainingsmissie. De motor kwam neer in onbewoond gebied, waardoor niemand gewond raakte. Toch is er volgens de hoogste baas van de Air Force geen reden om sneller nieuwe motoren aan te schaffen.
Efficiency
“Het is meer de vraag of het efficiënter is. Zou het geld schelen als we kiezen voor nieuwe motoren voor de B-52. Natuurlijk zijn motoren vandaag de dag efficiënter. Het kost veel geld, maar misschien levert het over de levensduur van een motor wel geld op”, aldus Deborah Lee James. De motoren die onder de B-52 hangen, zijn al in 1959 ontwikkeld en werden tot 1985 geproduceerd.
Vloot
Ondanks de leeftijd van de motoren wil James volgens FlightGlobal niet uitgaan van een probleem waar de hele vloot van 76 toestellen last van kan hebben. “Ik wil niet dat iemand denkt dat de B-52-vloot geen fijne en veilige toestellen zijn. Het is één van de oudste vleigtuigen die we hebben, maar het toestel kan nog worden ingezet bij missies. Daar moeten we rekening mee houden”, zegt ze.
Financiën
De optie om nieuwe motoren onder de toestellen te hangen, blijft op tafel liggen. Tegelijkertijd heeft de Amerikaanse regering de Air Force nog geen budget gegeven voor eventuele nieuwe motoren. Volgens een woordvoerder van de Air Force wordt er gezocht naar private partnerships om geld te krijgen. Als de motoren vervangen worden, zijn er minimaal 608 motoren nodig; iedere B-52 heeft er acht.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

