Zuid-Afrikaanse Solenta Aviation verkrijgt een 28 procent aandeel in Tanzaniaanse LCC Fastjet. Dat maakt Fastjet bekend via de London Stock Exchange.
Aandelen
Fastjet geeft bijna 250 miljoen nieuwe aandelen uit. Een kleine 150 miljoen zijn op de Londense beurs geplaatst. De overige 95 miljoen gaan naar Solenta. De luchtvaartgroep wordt daarmee grootste aandeelhouder met een 28 procent aandeel. Het aandeel van de huidige aandeelhouders wordt met de uitgifte drie keer zo klein. Voor uitgifte zijn er 97 miljoen aandelen in omloop, ongeveer evenveel als Solenta ontvangt.
De aandeelhouders moeten wel nog stemmen over de uitgifte. Ze kunnen ook aandelen bijkopen. Eén nieuw aandeel kost zestien pence. Op de beurs wordt het Fastjet aandeel voor een kleine 18 pence verhandeld. Fastjet haalt met de uitgifte 28 miljoen dollar op.
Vloot
Fastjet vliegt nu met drie A319’s, maar deze zijn te groot. De maatschappij switcht naar Embraers E-190. Solenta heeft deze in de vloot en leaset dergelijke toestellen over heel Afrika. In ruil voor de aandelen komen er drie in de Fastjet vloot. Op korte termijn komt er eerst een E-145, die later voor een E-190 wordt gewisseld. Fastjet heeft een deal voor vijf jaar een lease van de drie toestellen. HEt eerste half jaar zal het een wet-lease zijn, daarna een dry-lease.
Goede fit
Volgens topman Nico Bezuidenhout is de deal goed voor Fastjet. “Our agreement with Solenta represents a good operational and strategic fit. It provides fastjet with access to fleet and related services which, together with the funds raised through our proposed Placing, will allow us to successfully implement the final stages of our Stabilisation Plan. We have made good progress with the Plan and the near-term priority continues to be to fully stabilise the business and to reach cash flow break even by the fourth quarter of this year. As well as helping us to achieve this objective, the fundraising and Solenta Agreement will also provide the platform from which to flexibly and cost-effectively pursue fastjet’s medium to long-term objective of becoming the first truly pan-African low-cost airline.”
Druk
De aandeelhouders roeren zich al langere tijd bij Fastjet. De maatschappij wil een pan-Afrikaanse LCC zijn, maar dit komt nog niet erg van de grond. Er zijn naast Tanzania weliswaar in twee andere landen bases, maar de vliegtuigen vliegen niet met een voldoende loadfactor. Medeoprichter Stelios (bekend van easyJet) heeft vorig jaar gezorgd voor een vervanging van zowel de CEO als de chairman. Momenteel is Bezuidenhout dus aan het roer. Hij was eerder de baas bij de Zuid-Afrikaanse prijsvechter Mango. Om kosten te besparen wordt het hoofdkantoor van Londen verplaatst naar Johannesburg, waar ook Solenta gevestigd is. Bezuidenhout stopt zelf twintig duizend Pond in Fastjet om zijn vertrouwen te onderstrepen.