In zijn speech op de nieuwjaarsborrel van Schiphol geeft topman Jos Nijhuis aan dat er meer vrijheid moet komen voor de luchthaven om te kunnen groeien. “Wie voor de ontwikkeling van Nederland is, is voor verdere ontwikkeling van Schiphol.”
Afspraken tot 2020
Tot en met 2020 liggen er afspraken: 500 duizend vliegbewegingen per jaar. Nijhuis zegt zich daaraan te houden. “Ook al is er meer vraag en moeten we nee verkopen.” Dat blijkt uit het beschikbaarstellen van slots. Schiphol heeft er precies 500.000 ter beschikking besteld. Door de manier van verdelen van de slots is de kans aanwezig dat ondanks de grote vraag er slots ongebruikt blijven liggen. De slotcoordinator legde aan Up uit dat de luchthaven zo zeker weet niet over de grens te gaan. Nijhuis vervolgt: “Voor 2020 moet de definitieve koers nog worden bepaald. Het moment voor die koersbepaling is in 2017. De tijd dringt.”
Groeispurt
Schiphol moest improviseren met de groeispurt. De bestaande voorzichtige scenario’s waren volgens Nijhuis uitgegaan van minder reizigers. Als voorbeeld noemt hij de bouw van de tijdelijke vertrekhal. “Wat waren we het daar snel over eens. Het vergunningencircuit ging ook soepel, en voordat je met je ogen kon knipperen, stond hij er al!.”
Piekweken
“De nood was hoog – de reizigers struikelden bijna letterlijk over elkaar.” Nijhuis benadrukte dat er afgelopen jaar niet alleen sprake was van piekdagen; het was piekweek na piekweek.
Afsprakenkader
Voor na 2020 moet er wat hem betreft een afsprakenkader komen. “Ik heb het expres over kader, het doel moet voorop staan. Zo kun je minder geluidsoverlast bijvoorbeeld op verschillende manieren realiseren. Die vrijheid moet er zijn.” Nijhuis gaf eerder al aan te mogelijkheid te zien om te groeien dankzij stillere vliegtuigen. Als een nieuw vliegtuig stiller is dan zijn voorganger, dan zit er dus rek in het aantal vliegbewegingen. “De toekomst van Schiphol kan niet in dichtgetimmerde afspraken worden vastgelegd. Die zijn al achterhaald voordat je op enter hebt gedrukt.”
Doekje
Nijhuis zegt dat de sector vertrouwen verliest. In de overheid en van de overheid. “Soms krijgen we een doekje voor het bloeden, soms een pleistertje, maar soms ook helemaal niks. Soms vraag ik me cynisch af hoeveel prioriteit veiligheid eigenlijk heeft. We hebben de overheid niet kunnen overtuigen van het belang van investeringen op het gebied van veiligheid, security en innovatie.” Nijhuis heeft de oplossing, de sector moet meer samen optrekken om een eenduidig signaal uit te stralen. Ook de overheid zou dat moeten doen, wat hem betreft. “Ik heb de integrale overheid gemist in 2016 en kom snelheid en afstemming beter.”
Tweets
De topman helpt het nieuwe kabinet graag en maakt voor hen in twee tweets het kabinetsbeleid voor de nieuwe regering:
‘Schiphol mag duurzaam groeien. In balans met haar omgeving. Wij denken integraal mee en sturen op een flexibel afsprakenkader.’
‘En we maken als overheid duidelijk wat selectiviteit nou eigenlijk is. #hetmoetwelwerkbaarzijn’
Nijhuis: “Twee keer minder dan 140 tekens. Klip en klaar. Jip en Janneke. Dat moet de moderne politicus toch aanspreken.”
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

