Boeing staat op het punt om een besluit te nemen over de verlenging van de 737 MAX. De fabrikant weet inmiddels hoe lang deze wordt, zo meldt Aviation Week.
De verlengde 737, genaamd de MAX 10, krijgt volgens het weekblad een 66 inch (zo’n 170 cm) langere romp dan de MAX 9. Daardoor moeten er twee extra rijen stoelen inpassen.
Boeing heeft voor een relatief beperkte toename van de lengte gekozen, zodat er geen aanpassingen hoeven te worden gedaan aan de motoren of de vleugels (om het extra gewicht te dragen).
Als gevolg van de verlenging, krijgt de 737 een capaciteit van 189 passagiers in een indeling met twee reisklassen. Met een enkele reisklasse loopt dat op tot maximaal 230 passagiers.
De MAX 10 verkleint het gat met de A321neo van concurrent Airbus. Dat toestel biedt plaats aan 193 passagiers in een vergelijkbare configuratie met twee reisklassen, en maximaal 240 in een enkele.
Boeing heeft de laatste jaren met lede ogen moeten aanzien hoe de A321neo’s als zoete broodjes over de toonbank gingen. Met de 737 MAX 10 wil de Amerikaanse vliegtuigbouwer nu eindelijk een volwaardig alternatief bieden.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
