De topman van China Airlines was maandag in Nederland ter gelegenheid van de eerste internationale vlucht van hun A350. Het geeft aan hoe belangrijk KLM als partner is. Up sprak de topman.
Hoewel de naam anders doet vermoeden is China Airlines (CAL) de nationale maatschappij van Taiwan. Begin 2016 werd na verkiezingen een regering van andere kleur benoemd in het land. Zij besloot dat het anders moest met CAL. In juni werd een nieuwe topman aangesteld, Nuan-Hsuan Ho.
Plum blossom
Ho is een lange man met een bescheiden voorkomen. Hij is trots op ‘zijn’ nieuwe vliegtuig, zuinig, luxe en modern. Misschien is hij nog wel trotser op de plum blossom en de vogel op de zijkant. Hij kan er uitgebreid over vertellen. Elke A350 krijgt de afbeelding van een andere lokale vogel.
KLM topman Pieter Elbers is ook blij met de inzet van het nieuwe toestel. “Hoeveel vliegtuigen er ook dagelijks op Schiphol landen, een nieuw vliegtuig is altijd weer om enthousiast van te worden”, zegt hij in zijn welkomstspeech.
Europa
Tot voor kort vloog China Airlines via Bangkok naar Amsterdam. Ho moet lachen op de vraag of de weggevallen traffic tussen Nederland en Bangkok geen gemis is. “De vlucht die net aankwam was tot op de laatste stoel gevuld. Terug is het toestel 96 procent vol. Ik zie dat er echt een behoefte aan rechtstreekse vluchten is. Deze hele maand zitten de vluchten vol ondanks dat het nu laagseizoen is.” Directe vluchten naar Europa is deel van de nieuwe strategie. Taiwan hoopt zo meer toeristen en zakenreizigers te trekken. De ambassadeur van Taiwan in Nederland zegt dat er zeven miljard dollar vanuit Europa in Taiwan wordt geïnvesteerd. “Dat is de reden voor directe vluchten. Dit jaar verwachten we dat Nederlandse investeringen 2600 procent stijgen.” Hoeveel er vorig jaar werd geïnvesteerd laat hij in het midden.
Londen
Niet alleen Amsterdam, ook Wenen en Rome krijgen een directe vlucht van de maatschappij. Dat Europa belangrijk is blijkt uit verdere uitbreiding. De topman van China Airlines zegt dat zijn maatschappij in het derde kwartaal naar Londen zal vliegen. De luchthaven wordt waarschijnlijk Gatwick. “We hebben een uitstekend aanbod van Gatwick ontvangen. We evalueren nog of we daadwerkelijk naar die luchthaven vliegen of dat het toch Heathrow wordt.” Ook zit Frankrijk in de planning om naar uit te breiden. Frankfurt ontvangt al langer vluchten vanuit Taipei.
Tennis
Alle aanwezige partners noemen de coöperatie belangrijk. “In 1983 was Amsterdam de eerste Europese bestemming voor de maatschappij. Nu hebben we weer de primeur met het vlaggenschip, de A350”, zegt André van den Berg, COO van Schiphol. De ambassadeur trekt een vergelijking met tennis. “Als je de dubbel wil winnen heb je twee sterke spelers nodig. Dat zijn China Airlines en KLM.” Pieter Elbers zegt dat er veel opties zijn deze samenwerking verder uit te breiden.
Japan
KLM vliegt dagelijks naar Taipei, daar komen nu vier directe (codeshare) vluchten in de moderne A350 bij. KLM krijgt daarmee een belangrijke hub naar Japan. De maatschappij vliegt zelf op Tokio en Osaka. Verder vliegen andere Japanse bestemmingen kan de KLM klant na een codeshare-overstap op ANA of Japan Airlines. Er is echter een groot nadeel, er moet dan van vliegveld gewisseld worden. Dat is, zeker voor de zakenreiziger, niet heel aantrekkelijk. Dankzij de nieuwe codeshares met China Airlines hoeft dat niet meer. Nuan-Hsuan Ho: “wij zijn de buitenlandse maatschappij met de meeste bestemmingen in Japan. We vliegen naar veertien steden en doen dat 185 keer per week. Daar kan KLM gebruik van maken.” KLM heeft nu via CAL zes bestemmingen in Japan. “Als KLM meer bestemmingen wil, dan kan dat natuurlijk. Daar zullen we in de toekomst verder over praten.”
Australië
Naast de focus op Europa richt China Airlines zich meer en meer op een hubfunctie naar Australië. Ook dit kan voor KLM interessant zijn. Nu komt de KLM klant met een overstap op niet-SkyTeam partners in Australië. “Hier geldt hetzelfde”, zegt Ho. “Als KLM wil dan kunnen codeshares op termijn uitgebreid worden naar Australië. We zijn een grote speler wat betreft vluchten naar dat continent.”
KLM heeft de CI-code op een vijftal Europese vluchten geplaats, die naar Heathrow, Manchester, Parijs, Barcelona en Madrid. Op drie van de zeven KLM vluchten naar Taipei is ook een CI code, zo heeft CAL een dagelijkse verbinding. Andersom kunnen KLM klanten met elf vluchten naar Taipei. China Airlines biedt KLM klanten ook de mogelijkheid te vliegen naar Busan in Zuid-Korea en tussen Singapore en het Taiwanese Kaohsiung.
Uitbreidings mogelijkheden
Ho zegt de boekingstrends naar Amsterdam nauwlettend in de gaten te houden. Hij heeft nog zes opties om meer A350’s bij Airbus af te nemen. De maatschappij kan zo capaciteit uitbreiden. De opties lopen dit jaar wel af. “Er is nog geen besluit genomen of we ze verzilveren.” De toestellen naar Amsterdam zitten vol; gevraagd naar een uitbreiding zegt Ho: “Dat zal altijd in overleg met KLM gaan.”
Taiwan
Of de naam China Airlines nog zal veranderen in Taiwan Airlines om verwarring te voorkomen? “Haha, nee nee, dat blijft heel zeker China Airlines.”.