fbpx
Foto-artikelLiefhebberLongreadNaast het nieuwsNieuws

Hulp van boven | USA fotolongread

Wie op vakantie is in Californië of Nevada hoopt ze niet tegen te komen, de ambulancehelikopters van Mercy Air. Tenzij je natuurlijk een helifan bent. Redacteur Remco de Wit van Up in the Sky is dat zeker. Hij bracht onlangs een bezoek aan de Mercy Air-helikopter op het zonnige vliegveld van Mesquite. Dit veld ligt langs Interstate 15 op de grens van Nevada en Arizona, een dik uur rijden vanaf Las Vegas.

Geen standaardisatie
Mercy Air is een grote organisatie op het gebied van air medical transport. Ze verzorgen medische (nood)transporten 24 uur per dag, zeven dagen in de week, 365 dagen per jaar. Ze beschikken over 12 helikopterstandplaatsen in Californië en drie in Nevada. Van enige vloot standaardisatie is geen sprake. Mercy Air maakt gebruik van verschillende typen helikopters van Bell (type 222 en 407) en Eurocopter/Airbus Helicopter (BK-117, EC-135 en EC-145). Bovendien maakt een Agusta A109E deel uit van het inventaris.

©Remco de Wit

Overname
Mercy Air is in 1989 van start gegaan met een helikopter, gebaseerd op Rialto Municipal Airport (San Bernardino County). De jaren erna kwamen er steeds meer helikopterbases en helikopters bij, onder andere door overname van LifeFlight. In 1995 werd Mercy Air een dochtermaatschappij van Air Methods Corporation. De moedermaatschappij beschikt over meer dan 4.000 medewerkers en 300 helikopterbases in 48 staten. De jaren die volgden gaven voor Mercy Air een verdere groei te zien en een uitbreiding van het verzorgingsgebied met een deel van Nevada.

Patiënt
De N115GH, de Agusta A109E Power, die gestationeerd staat op Mesquite Airport, heeft een interessante geschiedenis. Het toestel, een verbeterde civiele versie van de bekende A109, is gebouwd in 2001 en heeft onder andere gevlogen bij Sloane Helicopters (Groot-Brittannië) en Heli Transair (Egelsbach, Duitsland). In december 2013 kwam de heli naar Amerika en ging vliegen voor Air Methods. Een jaar later ging Mercy Air met de A109E vliegen. Opvallend is dat de patiënt, die liggend vervoerd moet worden, gedeeltelijk op de plaats ligt, waar normaal een tweede stoel voor in de cockpit staat.

©Remco de Wit

Golf
Mesquite Municipal Airport (in Clark County, Nevada, niet te verwarren met Mesquite Metro Airport in Dallas) is fraai gelegen ten oosten van het stadje, met uitzicht op de Wolf Creek Golf Club. Het vrij rustige vliegveld wordt vooral gebruikt door general aviation. Het heeft een verharde startbaan (van ruim 1.500 meter lengte) en een helipad. Het jaarlijkse aantal vliegbewegingen bedraagt ruim 6.800. Een groot deel daarvan komt op conto van de ongeveer 25 gebaseerde toestellen (inclusief het toestel van Skydive Mesquite).

Dit is het tweede artikel van een serie over luchtvaart in Las Vegas en wijde omgeving. Het eerste artikel over de Thunderbirds verscheen op 7 januari.

©Remco de Wit
©Remco de Wit

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.

Gerelateerde artikelen

Back to top button