De Onderzoeksraad van de Verenigde Arabische Emiraten raadt aan het landingsgestel van alle A380’s te controleren na een incident met een A380. Dat blijkt uit een gepubliceerd rapport.
Overhit
Op 9 november kreeg de crew van een Emirates A380 onderweg naar Londen Heatrow een melding van een overhit hydraulisch systeem. Dit zorgde voor een aantal vluchtcontrole limiteringen. Bovendien moest het landingsgestel op de back-up manier worden uitgeklapt. Hierbij zorgt de zwaartekracht voor het uitklappen. Het linker vleugellandingsgestel bleef echter in de de UP-positie staan, terwijl de andere delen van het landingsgestel wel gelocked in DOWN-positie stond.
Het vliegtuig landde veilig op Heathrow. Nadat de passagiers en vracht van boord waren kon het toestel naar de hangaar gesleept worden. Landingsgestelspecialisten van Airbus ontdekten dat in totaal zes draden gebroken waren van twee onafhankelijke circuits die de nooduitklapsysteem van het linker vleugelgestel aansturen.
Eerst
Volgens Airbus is dit voor het eerst dat het back-upsysteem van het landingsgestel niet werkte. Volgens de Onderzoeksraad is het zorgwekkend dat alle zes de draden van twee onafhankelijke systemen gebroken waren. Analyse van Airbus wijst uit dat er te vaak teveel van de draden is gevraagd en dat ze mogelijk klem hebben gezeten. Gebruikers van de A380 hebben hun toestellen bekeken en bij meer dan de helft van de toestellen is vergelijkbare slijtage te zien.
Maatregelen
Airbus heeft al actie ondernomen en heeft klanten gezegd binnen een maand een ‘gravity extension test‘ uit te voeren. Binnen twee maanden moeten alle 24 back-upsystemen gecontroleerd worden op kabelbreuken.
Aanbevelingen
De Onderzoeksraad van de Emiraten vraagt EASA de volgende bepalingen verplicht te stellen. Verplichte controle van alle A380’s zoals Airbus aanraadt. Ten tweede dienst Airbus na het binnenkomen van de informatie van klanten de oorzaak vast te stellen en een oplossing uit te werken.