fbpx
NieuwsOpinie

Jos & Pieter: Stil – Column

Tring…
Tring …

“Nijhuis”

“Ha Jos, met Pieter.”

“Hee Pieter, hoe gaat het?”

“Prima, ik hoop met jou ook. Ik maak me wel zorgen om de toekomst. Het zit er dik in dat alle beschikbare slots op Schiphol vergeven worden in 2017. En dan moeten we nog tot 2020. Hoe kijk jij daar tegenaan, Jos?”

“Ja dat is wel een punt. Momenteel struikelen de reizigers bijna letterlijk over elkaar. Met de tijdelijke vertrekhal, nieuwe hal, vergroting van Terminal 1 en de A-pier zouden we binnenkort weer verder kunnen groeien. Immers, wie voor de ontwikkeling van Nederland is, is voor verdere ontwikkeling van Schiphol.”

“Precies, dankzij de productiviteitsstijging die we bij KLM met de bonden af willen spreken, kunnen we groeien. De vloot wordt steeds efficiënter ingezet en binnen Perform 2020 kan en mag er ook gegroeid worden. Alleen, nu dreigen de slots op te raken.”


[su_spacer size=”20″]

“Fijn dat we het eens zijn, Pieter. Laten we een plan maken. Dat moeten we wel nu doen, het is immers verkiezingsjaar. Bovendien zit de in maart gekozen nieuwe Tweede Kamer er in principe ook nog in 2020, als de afspraken gemaakt aan de Alderstafel aflopen. Als je kijkt naar Heathrow waar al jaren alleen groei mogelijk is door grotere toestellen, dat is niet wenselijk. Of wil je graag met A380’s vliegen?”

“Haha, nee dat past niet binnen de KLM-strategie. Long-haul zitten we zo goed als vol, dus veel rek zit er niet in. Op medium-haul valt qua loadfactor wellicht nog iets te winnen, maar ook daar zijn we druk mee bezig. Meer slots op Schiphol dus.”

“Spreiding van geluid door een extra baan duurt nog wel even. Er zijn gelukkig meer wegen die naar Rome leiden. Ik zie vooral mogelijkheden in het argument van de stillere vliegtuigen. Eind dit jaar hebben jullie op een paar 747’s na alle herriemakers wel uitgefaseerd. Kunnen we daar niks mee?”

“Goed idee Jos. Drie keer met een stille 787 overvliegen geeft misschien evenveel geluid als twee keer met een MD-11. 33 procent GROEI!”

Foto: Kris Pronk

[su_spacer size=”20″]

“Prima, mijn nieuwjaarsspeech komt er aan, daarin zal ik ons verhaal aanzwengelen.”

“Oke, bel ik het AD en RTL Nieuws om grofweg hetzelfde verhaal te doen. Doen we het in dezelfde week of valt dat teveel op?”

“Nee joh, gewoon doen. Hoe vaker mensen het horen hoe beter. Ik doe anders nog wel even een belrondje met andere maatschappijen en belangenverenigingen. Kunnen zij ook hetzelfde zeggen.”

“Oke, goed idee! Fijne Oud & Nieuw alvast.”

“Jij ook!”

[su_spacer size=”30″]

Jos Nijhuis met Pieter Elbers.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button