Vorig jaar was een relatief makkelijk jaar voor maatschappijen met zeer lage brandstofprijzen en een aantrekkende economie. 2017 ziet er uitdagender uit, met brandstofprijzen die langzaam weer omhoog gaan, terwijl de concurrentie niet afneemt. FlightGlobal zette een aantal (grote) maatschappijen op een rij die voor pittige uitdagingen staan in 2017.
Etihad Airways
In Duitse media wordt al langer gespeculeerd dat baas James Hogan nog maar weinig tijd heeft om te bewijzen dat zijn strategie van investeringen in andere maatschappijen werkt. Het lukt maar niet om airberlin en Alitalia winstgevend te krijgen. De maatschappij heeft een groot offensief ingezet, en trekt naar Lufthansa. Als dit niet snel vruchten afwerpt is het waarschijnlijk klaar voor Hogan.
Alitalia
Na de investering van Etihad werd een driejaars reorganisatie opgesteld. Twee jaar is daar nu van voorbij. Alitalia zei eind december dat de komende twee maanden cruciaal worden voor de maatschappij. Er zullen “radicale kostenbeperkingen” moeten volgen. De Italiaanse markt is luceratief, maar last door de versnippering.
airberlin
Volgende Etihad partner is airberlin. Met twee grootste pennenstreken is een deel van de vloot naar anderen gegaan en blijft er niet heel veel van airberlin over. Er is speculatie dat de maatschappij volledig ingelijfd wordt door Lufthansa. Zover is het nog niet, airberlin gaat zich richten op netwerkverkeer vanaf Berlijn en Düsseldorf. Vakantievluchten stopt het bedrijf mee, dat wordt door Etihad en Tui overgenomen in een nieuwe maatschappij.
Air France
Lukt het de nieuwe bazen bij Air France en Air France-KLM om de Franse trots winstgevend te krijgen? De handdoek lijkt deels in de ring gegooid te zijn, er komt een nieuwe maatschappij, Boost. Daar moet de groei vandaan komen. De bonden houden kostenbesparingen bij Air France consequent tegen.
Turkish Airlines
Duible-digit groei is wat Turkish langere tijd gewend is. Nu verkeerd de maatschappij ineens in zwaar weer. Terroristische aanslagen, waaronder op de thuishaven zorgde voor een anfname van passagiers aantallen. Er werd direct diep gesneden in bestemmingen en frequenties.
Andere maatschappijen die genoemd worden zijn Cathay Pacific, United Airlines, Alaska Airlines, Malaysia Airlines en Fastjet.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!