CEO James Hogan vindt de investeringsstrategie van Etihad een groot succes. Zijn bedrijf heeft de afgelopen jaren in meerdere buitenlandse maatschappijen een belang genomen, om ze vervolgens te hervormen en intensief met Etihad te laten samenwerken. Dat ging echter niet overal even goed: Hogan erkent dat zijn belangen in Alitalia en Airberlin een uitdaging vormen.
In zijn toespraak tijdens de Annual Global Airfinance Conference in Dublin woensdag, zei de CEO: “Onze investeringen hadden directe invloed op de omzet: ze zorgden voor honderden miljoenen dollars extra inkomsten en hielpen ons bij het vullen van de aansluitende vluchten.”
Hij vervolgt: “Wij voorzagen ook dat onze minderheidsbelangen een extra voordeel zouden opleveren, waarvan de mondiale allianties simpelweg niet konden profiteren. Omdat er voor ons veel op het spel stond, konden we ons bezighouden met gezamenlijke aanschaf [van vliegtuigen, red.] en andere zakelijke synergieën die ons – en onze partners – honderden miljoenen dollars zouden besparen.”
Hogan ziet al het resultaat: “Jet Airways, Air Serbia, Air Seychelles, Virgin Australia en Etihad Regional hebben onze kapitaalinvesteringen gebruikt voor een efficiëntere en meer winstgevende bedrijfsvoering. In deze gevallen hebben onze langetermijninvesteringen dus al iets opgeleverd.”
De topman erkent dat twee van zijn grootste investeringen, in Alitalia (49 procent eigendom) en Airberlin (29 procent eigendom), tot nu toe veel zorgen opleveren: “Met Airberlin en Alitalia werden we voor grote uitdagingen gesteld. Beiden bevinden zich in een zeer concurrerende omgeving en zij moeten reeds lang bestaande kwesties aanpakken.”
Toch is Hogan positief over de toekomst: “De strategie van airberlin verloopt nu volgens plan en Alitalia legt de laatste hand aan het plan van aanpak voor hun problemen.” Dit draagt eraan bij dat “de Etihad Aviation Group nu een stevige, gediversifieerde onderneming met diepgang is, die met deze omvang zijn eigen toekomst kan vormgeven.”
