Ryanair zet in op een behoud van Tegel, en mogelijk verhuizing.
Als het nieuwe vliegveld van Berlijn opent in 2018 sluit Tegel (TXL) enkele minuten daarvóór. Er is afgesproken dat Berlin-Brandenburg de vliegvelden van Berlijn (Tegel, Schönefeld en Tempelhof) vervangt. Tempelhof is al dicht, Schönefeld ligt tegen Brandenburg aan en zal gedeeltelijk openblijven. TXL sluit, vanwege geluidsoverlast, maar ook omdat vliegroutes zoals die er nu zijn in de weg liggen voor Brandenburg.
Te klein
Op het moment dat Brandenburg opent is het al te klein. Het vliegveld is ontworpen voor 27 miljoen passagiers. In 2016 zaten TXL en Schönefeld samen al op 33 miljoen. En elk jaar komen er twee tot drie miljoen bij. Om de druk iets te verlichten blijft een vertrekhal van Schönefeld open voor budgetmaatschappijen. Ook nu is het vliegveld met name ingebruikname door de LCC’s.
Berlin braucht Tegel
Al langer is het initiatief Berlin braucht Tegel in de lucht. Tegel is simpelweg nodig, zegt het comité dat voor het behoud strijdt. Openhouden van het oude vliegveld zou een verkeersinfarct moeten voorkomen. Drijvende kracht achter het comité is de politieke partij FDP
Ryanair
De handen kon het instandhouden van de verouderde luchthaven niet op elkaar krijgen. Tot dit weekend. Volgens het lokale nieuwsmedium BZ-berlin is nu Ryanair om. FDP bevestigt tegenover BZ dat het samen campagne zal voeren. Ryanair promoot op tickets de mogelijkheid een handtekening te zetten voor behoud. Ook zal er een banner op de website komen. Tegen BZ zegt marketing manager Kenny Jacobs: “We staan achter het idee dat Berlijn net als Londen en Parijs meerdere functionerende vliegvelden moet hebben. Vliegverkeer van en naar Berlijn moet kunnen groeien. Als BER opent dan is het al te klein.”
Niet van Tegel
De move van Ryanair is wat opmerkelijk. De maatschappij vliegt immers niet van TXL, maar van Schönefeld. Mogelijk hoopt de maatschappij na opening van BER te kunnen verhuizen naar Tegel. Daar zou de maatschappij kunnen groeien (Duitsland is een focus land van Ryanair, red). Bovendien ligt het vliegveld dichter bij de stad dan BER.