Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    VVD wil Schiphol ruimte geven

    21/05/2025

    Verzet tegen luxe Boeing 747 gaat door

    21/05/2025

    Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

    21/05/2025

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025
  • Achtergrond

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»‘Geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan’|Column
Column

‘Geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan’|Column

Hans de JongDoor Hans de Jong27/01/2017Update:28/08/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
(c) HenkvD
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Nadat eerder deze week Up meldde dat (twee) piloten van InselAir weigerden te vertrekken omdat de luchtvaartveiligheid niet zou kunnen worden gegarandeerd, kwam Noticiacla vandaag met het nieuws dat de Arubaanse luchtvaartdienst vier toestellen van InselAir aan de grond heeft gehouden vanwege problemen ten aanzien van de luchtvaartveiligheid. Het gaat om 3 MD’s en een Fokker 70.

Nadat de financiële problemen bij InselAir vorig jaar tot een apotheose kwamen, onder meer door het uitblijven van gelden uit Venezuela, lijkt het er op dat – en ondanks een initiële financiële impuls van de overheid van Curaçao – dat de onderneming in een duikvlucht is geraakt waar moeilijk uit te komen is. Het aan de grond houden van de in Aruba geregistreerde toestellen om veiligheidsredenen lijkt daarvoor tekenend. Het spreekwoord ‘Er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan’ zou ook hier wel eens van toepassing kunnen zijn.

Het Koninkrijk heeft op luchtvaart gebied een goede naam hoog te houden en het lijkt me dat de regering van Curaçao niet alleen moet kijken naar de levensvatbaarheid van de onderneming, maar er ook voor zorg dient te dragen dat de vliegveiligheid van passagiers structureel blijft gegarandeerd. Er zijn mondiaal voorbeelden voorhanden dat bij financiële problemen bij luchtvaartmaatschappijen het er ook toe leidt dat op onderhoud wordt bezuinigd. Dat betekent niet dat ik de suggestie wil wekken dat dit bij InselAir ook het geval is, maar het lijkt me dat de CAA van Curaçao goed de vinger aan de pols zou moeten houden als het gaat om de continuering van de vliegveiligheid van een carrier die van levensbelang is voor het Caraïbisch deel van het Koninkrijk.

Dat brengt me tot een ander punt. In het Koninkrijk Statuut is bepaald dat de onderscheidende delen van het Koninkrijk ieder en op zich verantwoordelijk zijn voor hun eigen luchtvaartsector (dus ook de luchtvaartveiligheid). Dat is allemaal mooi en aardig, maar het Koninkrijk als geheel is als Contracterende Partij aangesloten bij ICAO. Naleving van de mondiale normen en standaarden is dus – en naar mijn mening ten principale- een Koninkrijk aangelegenheid en niet van de individuele landen binnen deze constitutionele constellatie.

Aan deze ongemakkelijke Constitutionele situatie is door samenwerking tussen de luchtvaartautoriteiten van alle landen binnen het Koninkrijk de afgelopen jaren zo goed en zo kwaad als mogelijk inhoud gegeven, maar een onverhoopt ernstig ongeval straalt niet louter af op één van de landen maar op het Koninkrijk als geheel. Dat zou politiek nog wel eens heel ongemakkelijk kunnen worden. Het zou daarom misschien aanbeveling verdienen om nog eens na te denken over vormen van technische bijstand om de goede naam van het Koninkrijk te blijven behouden. Om bij het koeien spreekwoord te blijven. Als het kalf verdronken is, dempt men de put. Ik hoop oprecht dat het niet zover komt.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Aruba Column Hans Hans de Jong InselAir
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

Bommelding speelt A330-vlucht parten

21/05/2025Redactie

Ruslands ‘nieuwe’ dronekiller bijna klaar

21/05/2025Redactie

VVD wil Schiphol ruimte geven

21/05/2025Joost den Hoed
Recent

Bommelding speelt A330-vlucht parten

21/05/2025

Ruslands ‘nieuwe’ dronekiller bijna klaar

21/05/2025

VVD wil Schiphol ruimte geven

21/05/2025
Populair

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

21/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?