IncidentenOnderwerp

Aantal klachten omwonenden Schiphol gestegen

Acht procent meer mensen hebben het afgelopen jaar een klacht ingediend over Schiphol. In totaal waren dat 215.621 klachten: een stijging van dertig procent. Dat blijkt uit cijfers van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol, geanalyseerd door het Leidsch Dagblad.

De cijfers lopen tot 1 november 2016. In twaalf maanden werden 492.657 starts en landingen verwerkt, dat is 6,5 procent meer dan een jaar eerder.

Polderbaan
De Polderbaan leverde veertien procent meer klagers op. Dat komt met name doordat de wind vaker uit het zuiden kwam, met als gevolg dat er meer landingen waren dan normaal. Heiloo staat met 180 melders aan kop bij de Polderbaan.

Zwanenburgbaan
De Zwanenburgbaan zorgde voor 787 klagers, vooral uit Badhoevedorp, Amsterdam en Landsmeer, als de vliegtuigen opstijgen.

Buitenveldertbaan
Alleen bij de Buitenveldertbaan was de overlast minder, maar dat kwam omdat de baan langdurig buiten gebruik was voor onderhoud. Toen is vaker de korte Oostbaan ingezet voor landingen, wat niet in dank werd afgenomen door bewoners van Amsterdam Oud-Zuid.

Het volledige jaaroverzicht verschijnt volgende maand.

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close