Er lijkt een vloek op de PH-BFL te rusten, een Boeing 747-400 van KLM. Voor de vierde retourvlucht op rij heeft het 25 jaar oude toestel problemen.
Dit keer staat de jumbo op Nairobi Airport. Gisteravond lokale tijd had het vliegtuig op moeten stijgen voor vlucht KL 566, maar is niet vertrokken. Er was een technisch mankement waar reparatietijd voor nodig was, volgens een KLM woordvoerder. “De vlucht vertrekt met de passagiers, zondagavond nog. Gisteren zijn vijftig mensen alvast omgeboekt”, aldus de woordvoerder.
Brandalarm
De serie tegenslagen begon op 15 januari met een brandalarm vlak voor de landing. Dat was op vlucht 714 vanuit Paramaribo. Het brandalarm zorgde voor een vooralarm groot op Schiphol; de hulpdiensten rukten met groot materieel uit. Nadat de passagiers via trappen het toestel hadden verlaten bleek er niks aan de hand. Na een korte check vertrok het toestel anderhalve dag later voor een vlucht naar Nairobi. Op die vlucht keerde de 747 wegens een technisch mankement boven de Middellandse Zee om en landde weer op Schiphol.
Nieuwe motor
Vier dagen later (20 januari) zette de Boeing vervolgens koers naar Hato, Curaçao. Deze vlucht verliep voorspoedig. Op de terugvlucht sloeg de pech wederom toe, een motor werd getroffen door een vogel. De piloten besloten wegens de birdstrike terug te keren naar Hato. De schade bleek groot, KLM zette een leeg toestel in op de passagiers op te halen. Martinair bracht een nieuwe motor naar het eiland. Op 26 januari kon het toestel leeg terugkeren op vlucht KL9866.
Het gezegde ‘drie keer is scheepsrecht’ ging niet op. Na een normale vlucht naar Nairobi stond de PH-BFL zondag daar nog aan de grond, terwijl de jumbo zondagochtend in Amsterdam had moeten landen. Maandagochtend iets na 09:00 uur landde de 747 op de Zwanenburgbaan, met ruim 24 uur vertraging.