De Franse vakbond voor piloten SNPL komt er in de onderhandelingen met het Air France-management niet uit. De bond is geen voorstander van de oprichting van de nieuwe dochtermaatschappij Boost zoals het nu is voorgesteld in de plannen. Dat meldt Franse krant La Tribune.
Onderhandelingen
Air France-KLM CEO en president-directeur bij Air France Jean-Marc Janaillac hoopte eind januari de onderhandelingen af te sluiten met een akkoord, maar het verschil in mening tussen de pilotenvakbond en het management zijn te groot.
Trust Together
In november werd het “Trust Together” plan gepresenteerd om het concurrentievermogen van de maatschappij te vergroten. Hierin is het plan opgenomen om dochtermaatschappij Boost op te richten, dat 20 procent kostenefficiënter moet worden, terwijl de uitgaven bij Air France kunnen worden gereduceerd door onrendabele vluchten over te hevelen naar Boost.
“De maanden van de discussies die we hebben gericht op concrete zaken waren niet zo vruchtbaar als verwacht. Het is moeilijk om vooruitgang te boeken op een project dat al lijkt te zijn geschreven en die eens te meer gericht is op de kosten”, legt Emmanuel Mistrali, woordvoerder van de SNPL uit aan La Tribune.
Contracten
“Piloten zijn moe van meerdere contracten” aldus Mistrali. De piloten bij Boost zouden volgens de constructie worden gedetacheerd van Air France onder een contract bij beide maatschappijen. De Franse tak van Transavia past dezelfde werkwijze toe.
Eind oktober
De nieuwe maatschappij moet eind oktober beginnen met de eerste vluchten op medium-haul routes en vanaf maart 2018 naar long-haul bestemmingen. Tussen 2017 en 2020 investeert Air France-KLM 1,7 tot 2,2 miljard euro in Boost. Eind 2002 zou de vloot uit ongeveer twintig toestellen bestaan.