Franse piloten hebben in onderhandelingen met Air France weer voorgesteld dat ze KLM toestellen bemannen. Dat meldt Franse krant Les Echos.
De maatschappij en pilotenvakbond zijn in onderhandeling over de oprichting van dochtermaatschappij Boost. Air France wil eigen piloten inzetten bij Boost, maar met lagere lonen. De piloten hebben hier geen zin in. Als tegenvoorstel hebben ze een gezegd dat ze wel KLM toestellen willen vliegen. De vakbond heeft dit al eerder gezegd, toen was de reactie van Air France-KLM dat dit geen optie is. Ook nu lijkt het meer op het uiten van ongenoegen van de piloten dat KLM wel groeit.
Groei – Hoe zit het?
Air France-KLM wil groeien en heeft daarvoor het ‘Perform 2020’ strategisch plan. Zowel de Nederlandse als het Franse deel van het bedrijf zouden moeten groeien. In Nederland heeft de KLM directie afgesproken met de meeste bonden elk jaar vier procent productiever te zijn. Binnen Perform 2020 betekent dit dat de maatschappij dan ook vier procent per jaar kan groeien.
Het lukt niet om voldoende kosten te besparen bij Air France zelf, met name omdat bonden geen salaris willen inleveren. De directie heeft nu bedacht te groeien door het oprichten van een nieuwe maatschappij. Het is een noodgreep omdat ze andere maatregelen niet voor elkaar krijgt. Ook hierbij liggen de piloten dwars. Ze zijn het er niet mee eens dat ze weliswaar officieel in dienst zijn bij Air France, maar bij een andere maatschappij tegen lager salaris worden ingeroosterd.
Balans
KLM houdt zich aan de afspraken en kan groeien. Air France groeit niet, waardoor KLM steeds dichter bij AF in de buurt komt. De Franse piloten zeggen dat de balans weg is. Om dit te herstellen opperen ze voor dat zij voor KLM gaan vliegen. Zo komt het aantal Nederlandse en Franse pilotenuren weer in balans, zo stellen ze. Les Echos kwalificeert het plan als een protest van de Franse bond, wat nooit waarheid zal worden.
Boost
De vakbond zou een concessie hebben gedaan in de onderhandelingen. Als Air France piloten onder Air France-contract bij Boost kunnen werken, stemmen ze in met de oprichting van de dochtermaatschappij, aldus Les Echos.