In de afgelopen weken kondigden zowel United als EVA Air een vervroegd afscheid van de Boeing 747 aan. Dit bevestigt de trend dat de iconische Jumbojets in rap tempo uit de luchtvaart verdwijnen.
Uit onderzoek van Routesonline en OAG blijkt dat de 747-capaciteit in tien jaar tijd met twee derde is afgenomen, van ruim 120 miljoen stoelen per jaar in 2007 naar iets meer dan 40 miljoen in 2016.
De 747’s worden vervangen door Boeing 777’s, 787’s en Airbus A350’s. Deze tweemotorige toestellen zijn veel zuiniger en minder onderhoudsgevoelig dan de viermotorige Jumbojet.
Boeing biedt weliswaar een gemoderniseerde 747 aan, de 747-8, maar de verkoop daarvan valt zwaar tegen. Alleen de vrachtversie weet de sluiting van de productielijn (voorlopig) te voorkomen.
KLM
Ook KLM neemt afscheid van haar Boeing 747-passagierstoestellen. Recent werden al zes exemplaren buiten dienst gesteld, en eind 2020 moet de laatste 747 uit de vloot verdwenen zijn.
Momenteel is KLM nog de op drie na grootste gebruiker van de Jumbojet. Alleen Lufthansa, British Airways en Korean Air beschikken over meer passagierscapaciteit.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!