Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025

    KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

    19/06/2025

    Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

    19/06/2025

    Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

    19/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Etihad geeft ….. en neemt
Airlines

Etihad geeft ….. en neemt

RedactieDoor Redactie02/02/2017Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De capaciteit van partners van Etihad op haar thuisbasis Abu Dhabi, daalt dit jaar met ruim een vijfde ten opzichte van 2015. Tot die conclusie komt CAPA, het kenniscentrum voor de luchtvaart, in een analyse.

Het gaat zowel om codeshare-partners als maatschappijen waar Etihad een belang in heeft. Volgens CAPA betreft het alle partners, met uitzondering van Air Serbia.

Terugval
Etihad bond partners juist aan zich door haar hub voor hen open te stellen; via Abu Dhabi konden zij passagiers vanuit de eigen thuisbasis naar de rest van de wereld vliegen. Vergeleken met 2013 ligt de capaciteit van de partners op de luchthaven nog altijd 46 procent hoger, maar met een terugval van 22 procent binnen twee jaar, kan dat snel veranderen.

Helaas is KLM de enige maatschappij waar het kenniscentrum geen exact cijfer over geeft, omdat de maatschappij de dienstregeling een paar keer heeft aangepast.

Toegewijd
Medio januari verzekerde scheidend topman James Hogan de (luchtvaart)wereld er nog van dat Etihad toegewijd was aan haar partnerschappen. Een week later, toen bekend werd gemaakt dat Hogan het veld moet ruimen, werd daar al een voorbehoud bij gemaakt. “We moeten ons ervan verzekeren dat de airline de juiste omvang en vorm heeft.”

Pijlers
CAPA stelt dat de strategie van Etihad op twee pijlers steunt, die beide tot hetzelfde leiden; meer capaciteit en vluchten op Abu Dhabi. Ofwel door codeshare en interlinen of door belangen te nemen in de maatschappij. Deze strategie leidde ertoe dat de capaciteit van partners op de thuisbasis tussen 2013 en 2015 met 86 procent toenam. In vluchten ging het om een toename van ongeveer dertien vluchten per dag in 2013 tot het dubbele (26) in 2015.

Kentering
Vorig jaar kwam de kentering. Volgend CAPA komt het gemiddeld aantal dagelijkse vluchten van partners op Abu Dhabi dit jaar uit op 21. Dat wil niet zeggen dat er vluchten verloren gaan voor de luchthaven. Etihad vliegt nu bijvoorbeeld zelf de route van airberlin van en naar Düsseldorf, van Alitalia naar Venetië en eerder al van South African Airlines naar Zuid-Afrika.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Abu Dhabi Codeshare Etihad KLM Partner
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Veiligheidseisen met A319 en A320 geschonden

21/06/2025Redactie

Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

21/06/2025Redactie

Fokker moest plat

21/06/2025Lieneke Koornstra
Recent

Veiligheidseisen met A319 en A320 geschonden

21/06/2025

Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

21/06/2025

Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

21/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

17/06/2025

Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

17/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?