AirlinesNieuwsOnderwerpProfessional

Etihad geeft ….. en neemt

De capaciteit van partners van Etihad op haar thuisbasis Abu Dhabi, daalt dit jaar met ruim een vijfde ten opzichte van 2015. Tot die conclusie komt CAPA, het kenniscentrum voor de luchtvaart, in een analyse.

Het gaat zowel om codeshare-partners als maatschappijen waar Etihad een belang in heeft. Volgens CAPA betreft het alle partners, met uitzondering van Air Serbia.

Terugval
Etihad bond partners juist aan zich door haar hub voor hen open te stellen; via Abu Dhabi konden zij passagiers vanuit de eigen thuisbasis naar de rest van de wereld vliegen. Vergeleken met 2013 ligt de capaciteit van de partners op de luchthaven nog altijd 46 procent hoger, maar met een terugval van 22 procent binnen twee jaar, kan dat snel veranderen.

Helaas is KLM de enige maatschappij waar het kenniscentrum geen exact cijfer over geeft, omdat de maatschappij de dienstregeling een paar keer heeft aangepast.

Toegewijd
Medio januari verzekerde scheidend topman James Hogan de (luchtvaart)wereld er nog van dat Etihad toegewijd was aan haar partnerschappen. Een week later, toen bekend werd gemaakt dat Hogan het veld moet ruimen, werd daar al een voorbehoud bij gemaakt. “We moeten ons ervan verzekeren dat de airline de juiste omvang en vorm heeft.”

Pijlers
CAPA stelt dat de strategie van Etihad op twee pijlers steunt, die beide tot hetzelfde leiden; meer capaciteit en vluchten op Abu Dhabi. Ofwel door codeshare en interlinen of door belangen te nemen in de maatschappij. Deze strategie leidde ertoe dat de capaciteit van partners op de thuisbasis tussen 2013 en 2015 met 86 procent toenam. In vluchten ging het om een toename van ongeveer dertien vluchten per dag in 2013 tot het dubbele (26) in 2015.

Kentering
Vorig jaar kwam de kentering. Volgend CAPA komt het gemiddeld aantal dagelijkse vluchten van partners op Abu Dhabi dit jaar uit op 21. Dat wil niet zeggen dat er vluchten verloren gaan voor de luchthaven. Etihad vliegt nu bijvoorbeeld zelf de route van airberlin van en naar Düsseldorf, van Alitalia naar Venetië en eerder al van South African Airlines naar Zuid-Afrika.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close