AirlinesKLMNieuwsOnderwerpProfessional

Stakingsdreiging bij KLM hangt weer in de lucht

Nieuwe stakingen zijn waarschijnlijk de enige manier om de impasse bij KLM over de cabinebezetting te doorbreken. Dat zegt FNV-bestuurder Zakaria Boufangacha tegen Up in the Sky.

“De maatregel om met minder cabinepersoneel te vliegen moet ingetrokken worden, alternatieven zijn er niet. De rechter heeft ons toestemming gegeven om stakingen tot een uur te houden, dus mogelijk gaan we door op die ingeslagen weg,” aldus Boufangacha.

Gesprek
Eind vorig jaar werd KLM voor het eerst in haar bestaan geconfronteerd met stakingen van het cabinepersoneel. KLM probeerde die via de rechter te laten verbieden, dat lukte uiteindelijk niet. Het was de andere cabinevakbond VNC die de acties plots de nek omdraaide, door weer met KLM in gesprek te gaan. Maar dat duurde niet lang.

Schrappen
Hoe zat het ook alweer? KLM lag sinds 2015 al overhoop met de cabinebonden over de pensioenen. Maar KLM wilde ook graag om tafel met de bonden om te praten over nieuwe bezuinigingen die vorm moesten krijgen in de cao. De bonden weigerden om over de cao te praten, zolang het pensioenconflict niet was opgelost. Dit sleepte zich maandenlang voort, waarna KLM uiteindelijk besloot om de beoogde bezuiniging goeddeels binnen te halen door een steward(ess) te schrappen op een groot deel van de intercontinentale vluchten.

Hemd
Dat was tegen het zere been van de bonden. Die sloten de gelederen en grepen gezamenlijk naar het actiewapen. Toen kwam er ineens wel schot in het pensioendossier. KLM omarmde het voorstel van de vakbonden over de pensioenen en wilde dan ook meteen verder praten over de cao. De VNC ging daarop in en de FNV stond in haar hemd. Maar de VNC kwam van een koude kermis thuis; de gesprekken met KLM liepen al snel spaak. De pensioenkwestie is nu wel tot en goed einde gebracht.

Instemmingsplichtig
Ondertussen roerde ook de ondernemingsraad van KLM zich. Zij stelde dat raad op de zogenoemde -1 ca-maatregel (min één cabin attendant) adviesrecht had. De rechter maakte daar vorige week korte metten mee. Nu trekken de bonden weer gezamenlijk op, meent de FNV. “We zitten op één lijn, maar zijn wel op onze hoede,” stelt Boufangacha.

Konijn
Hij vervolgt: “Vanavond komen wij met het actiecomité bijeen. De vraag is of we een juridisch traject ingaan of weer actie gaan voeren, uiteraard afhankelijk van wat onze achterban wil.” De FNV kan juridisch gezien nog een konijn uit de hoge hoed toveren. Volgens Boufangacha heeft KLM in 2009 al eens eerder gesneden in de cabinebezetting, destijds ingegeven door een personeelstekort. “Ze zijn toen teruggefloten door de bonden en hebben zwart-op-wit gesteld dit nooit meer te zullen doen.”

Vertraging
Hij wijst erop dat dit wel weer een langdurig proces kan worden. Tot zover het konijn. Wat de FNV betreft, is er eigenlijk niets veranderd ten opzichte van de eerdere situatie toen de cabine bereid was te staken. “De VNC heeft alleen voor een paar weken vertraging gezorgd.” De grote vraag is alleen of de cabineleden daar ook zo over denken.

Lonkt
Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat alles bij het oude blijft. De huidige cao van het cabinepersoneel liep weliswaar in april vorig jaar af, maar zolang er geen nieuwe is, blijft alles zoals het nu is. “Wat valt er nog te halen?” vraagt de FNV-bestuurder zich hardop af. “Zonder nieuwe cao krijgen we ook niet te maken met nog meer verslechteringen. Anderzijds lonkt het perspectief van een betere winstdeling en regelingen voor oudere werknemers in een nieuwe cao.”

Peil
Gesprekken over de cao, met daarin de nieuwe bezuinigingen, zijn wat KLM betreft de enige manier om de bezetting aan boord weer op peil te brengen.

Tags

Eva Schouten

Senior editor. Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Behalve voor Up in the Sky, werkt Eva als freelancer voor het Algemeen Dagblad en andere kranten van De Persgroep.

Gerelateerde artikelen

Back to top button