fbpx
AirlinesNieuwsOnderwerpenProfessionalVeiligheid

Rijksambtenaren mogen niet meer vliegen met Insel Air

Het Kabinet maakt zich zorgen om de situatie bij Insel Air. Daarom vliegen ambtenaren van de verschillende ministeries voorlopig niet meer met Insel Air Curaçao. Dit schrijven staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu en minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in een brief aan de Tweede Kamer.

Rond InselAir zijn al langere tijd zorgen over de veiligheid van de maatschappij. Vorige week meldden lokale media dat piloten van Insel Air Aruba weigerden te vliegen omdat de veiligheid van de passagiers in het geding zou komen. Volgens de maatschappij werden de vluchten niet uitgevoerd omdat de helft van de vloot onderhouden werd. Insel Air opereert vanaf Aruba en Curaçao onder twee verschillende Airline Operating Certificates.

Onderzoek
Dijksma en Plasterk schrijven in de brief aan de Kamer dat het vliegverbod voor ambtenaren voorlopig op vluchten van Insel Air Curaçao geldt. “Of dit verbod zich ook moet gaan uitstrekken tot Insel Air Aruba B.V. zal uit nader onderzoek in de komende periode moeten blijken”, stellen ze.

Bereikbaarheid
Insel Air voert lijnvluchten uit tussen een aantal eilanden van het Caribisch deel van het Koninkrijk; Bonaire, Aruba, Curacao en Sint Maarten. De vluchten naar Sint Eustatius en Saba worden uitgevoerd door Winair.

Verenigde Staten
Het kabinet is in overleg met de betrokken gemeenten en de eilanden om tot een oplossing te komen. De Inspectie Leefomgeving -en Transport (ILT) gaat ‘op zeer korte termijn’ assistentie verlenen bij de veiligheidsinspecties.
Volgens Dijksma en Plasterk heeft ook het consulaat van de Verenigde Staten op Curaçao haar eigen medewerkers verboden om nog met Insel Air te vliegen.

Bestel de limited edition DC-3 'Rosinenbomber'-Aviationtag!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje luchtvaartgeschiedenis in huis. Deze iconische DC3 heeft nog dienst gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog en heeft in 2008 als laatste vliegtuig, samen met een Junkers Ju-52, vanaf Berlin Tempelhof gevlogen.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button