LiefhebberNaast het nieuwsNieuwsOpmerkelijk

Langste vlucht geland

Qatar Airways vlucht 920 is voor het eerst geland in Auckland. Het is de langste route ter wereld.

De Boeing 777-200LR vertrok even na drie uur Nederlandse tijd in de nacht van zaterdag op zondag, vijf uur in Qatar. De geplande vluchtduur is zestien uur een twintig minuten. Het toestel was wat sneller en deed er een kleine zestien uur over. Kwart over zeven maandagochtend lokale tijd (19:15 uur Nederlandse tijd) landde de triple. Dit is niet eens de langste vlucht, dat is de retourvlucht.

Nog langer
De terugvlucht duurt nog langer, volgens planning zeventien en een half uur. Dit komt met name door tegenwind. De afgelegde afstand is 14.533 kilometer. De Boeing 777-200LR is gemaakt voor de lange afstand, LR staat dan ook voor Long Range. De maximale afstand volgens de fabrikant is 17.445 kilometer. Qatar Airways heeft een vloot van negen van deze toestellen. Ze worden ingezet op de langste routes, naar Los Angeles (13.346 kilometer), Houston (12.932) en Atlanta (11.984). Het toestel kan 181.280 liter brandstof meenemen.

Weinig te zien
Een windowseat kiezen heeft weinig zin. Tijdens take-off en landing is er natuurlijk wat te zien. Verder is het vooral staren over eindeloze hoeveelheden water. De enige afwisseling is de twintig minuten dat over Sri Lanka wordt gevlogen. Tegen de tijd dat de triple boven Australië vliegt is het donker. Landing is net voor het spitsuur in Auckland.

©Qatar Airways

Lange avond
De terugvlucht vertrekt 14:40 uur, lokale tijd. De aankomst is om 22:10 uur, maar wel zeventien en een half uur later. De passagier heeft een extreem lange middag en avond. dergelijke vluchten zijn relatief duur om uit te voeren. Door de enorme hoeveelheid brandstof die moet worden meegenomen, is het gemiddelde verbruik hoog. Daarnaast zijn er vier dure piloten nodig.

Ruimte
Aan boord van het toestel zijn 42 businessclass stoelen. Het zijn flatbeds met een breedte van 22 inch en lengte van 78 inch. Helaas is er geen bar aan boord, zoals Qatar in de A380 wel aanbiedt. De economyclass is niet zo volgepropt als andere 777’s. De stoelen staan in 3-3-3 opstelling (in plaats van 3-4-3). Daardoor hebben ze een breedte vaan 18,9 inch. De pitch is 33 inch. Er zijn 217 van dergelijke stoelen.

©Qatar Airways

Funfacts
Er gaan meer dan duizend maaltijden per vlucht mee. De vijftien man sterke cabin crew serveert tweeduizend koude dranken en elfhonderd koppen thee en koffie. De dagelijkse vlucht betekent een kleine 100 duizend stoelen per jaar. Wekelijks kan er ook 116 ton vracht mee, dat zijn 1.162 schapen. Op de terugvlucht kan een passagier alle zes films van de Lord of the Rings en de Hobbit kijken. En dan is er tussen elke film alsnog een uur pauze.

©Qatar Airways

Meer en meer
Lange tijd was de langste vlucht in handen van Singapore Airlines, die een all-business A340 vloog naar New York. Wegens te hoge kosten stopte de maatschappij. SIA heeft echter de nieuwe A350-900ULR (Ultra Long Range) besteld en zal de route weer uitvoeren vanaf 2018. Ook Qantas richt zich in 2018 op de lange afstand met een vlucht van Perth naar Londen, die is echter korter dan Doha-Auckland.

Top 10
Britse krant The Independent heeft de top 10 gemaakt van langste vluchten in 2018, zover nu bekend. Up zet het toesteltype erbij.

1. Singapore – New York* | 15.335 km | A350-900ULR
2. Doha – Auckland | 14.535 km | B777-200LR
3. Perth – Londen | 14.500 km | B787-9
4. Dubai – Auckland | 14.200 km | A380
5. Singapore – Los Angeles* | 14.114 km | A350-900ULR
6. Dallas – Sydney | 13.805 km | A380
7. Johannesburg – Atlanta | 13.581 km | B777-200LR
8. Singapore – San Fransisco | 13.573 km | A350-900 / B787-9
9. Abu Dhabi – Los Angeles | 13.498 km | B777-200LR
10. Dubai – Los Angeles | 13.411 km | A380 / B777-300ER

* Nieuw in 2018

Volg de Qatarvluchten op flightradar24: QR920 (heen) en QR921.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button