CEO bij Lufthansa Carsten Spohr heeft in gesprek met Berliner Morgenpost uitgesproken om de keuze voor maar één Berlijnse luchthaven te steunen. Hij wil voorkomen dat Berlijn Tegel behouden blijft als het nieuwe Berlin-Brandenburg wordt geopend.
Ryanair
Vorige week sprak de CEO van Ryanair, Kenny Jacobs juist de voorkeur uit tot het behoud van beide luchthavens. Hij vindt dat Berlijn groeibestendig moet zijn en dat dit niet alleen kan met Brandenburg.
Verwarring
Spohr zegt dat het hebben van twee luchthavens tot verwarring zal leiden. “De ervaring heeft geleerd dat het efficiënter is voor alle betrokkenen als alle vliegoperaties plaatsvinden op één locatie. Anders rijst al snel de vraag: Wie vliegt van welke luchthaven?”, aldus Spohr.
Sluitingen
Er is besloten dat Berlin-Brandenburg bij de opening in 2018 de vliegvelden Tegel, Schönefeld en Tempelhof vervangt. Luchthaven Tempelhof is al sinds 2008 gesloten, Tegel moet sluiten vanwege geluidsoverlast. Ook liggen de vliegroutes van de luchthaven in de weg voor Brandenburg. Schönefeld blijft gedeeltelijk open als onderdeel van de nieuwe luchthaven.
Onvoldoende capaciteit
Voorstanders van de campagne Berlin Braucht Tegel, gesteund door politieke partij FDP, zeggen dat de nieuwe luchthaven onvoldoende capaciteit heeft om de huidige 32,9 miljoen passagiers te verwerken. Men vreest voor een verkeersinfarct als Berlin Tegel wordt gesloten. Per jaar groeit het aantal passagiers met enkele miljoenen.