Willie Walsh, de CEO van IAG, denkt dat de hoge prijs van de derde baan op Heathrow concurrenten als KLM in de kaart speelt. Dit zei hij na vragen van Up in the Sky tijdens de A4E Aviation Summit in Brussel.
Walsh maakt zich zorgen over het prijskaartje van de derde baan, dat op zo’n 17 miljard Britse pond wordt geschat. “Ik denk dat dit veel goedkoper kan.” Omdat Heathrow de kosten (vooraf) kan doorberekenen aan maatschappijen, is er volgens Walsh geen stimulans om de prijs te verlagen.
IAG is het moederbedrijf van British Airways en heeft daarom last van de hoge(re) tarieven op de Londense luchthaven. “Concurrenten zoals KLM profiteren, want de kosten op hun thuisbasissen liggen een stuk lager”, aldus de topman.
Cijfers van IATA bevestigen de stelling van Walsh. Heathrow vraagt nu al fors hogere tarieven dan andere grote Europese luchthavens: 25 procent meer dan Frankfurt, 34 procent meer dan Parijs Charles de Gaulle en 40 procent meer dan Schiphol.
Volgens de IAG CEO zijn de lagere tarieven niet het enige voordeel dat Schiphol aan KLM biedt: “Het is gewoon een fantastische luchthaven.” Hij betreurt het nog steeds dat British Airways begin deze eeuw niet met KLM gefuseerd is. “Een van de grootste gemiste kansen in de luchtvaart.”
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!