“We doen het zo goed als maatschappij, we zouden binnen een dag verkocht zijn. Niet dat we dat willen, laat dat duidelijk zijn”, lacht Boet Kreiken, ceo en managing director van KLM Cityhopper. Up sprak Kreiken op London City Airport, aansluitend aan de inaugurele vlucht naar de heropende bestemming.
Focus
“De kracht van Cityhopper zit ‘m in de focus”, legt Kreiken uit. De functie van de dochteronderneming is het feeden van de moedermaatschappij. “We zijn één van de weinige maatschappijen die zich uitsluitend daarop richt en dat voeren zover we kunnen door. Geen gekke uitstapjes van piloten die ook A340’s vliegen, zoals bij Lufthansa.” Volgens Kreiken kan KLC door die focus de processen zo efficiënt krijgen en kosten besparen.
Concentratie
In 2017 concentreert Cityhopper zich ook nog op de operatie. “We moeten verhuizen van Milaan Linate naar Malpensa, er is een reorganisatie gaande, het onderhoudsbedrijf moet switchen van Fokker naar volledig Embaer, de KBX verdwijnt. Er is genoeg te doen”, aldus Kreiken. “In 2018 is Cityhopper met de uniforme vloot een platform voor groei.
Bestemmingen
Er komen nieuwe bestemmingen aan. Welke wil Kreiken niet zeggen, maar wel dat ze in Engeland, Noorwegen en Zweden liggen. “We beginnen met het testen van de markt met één vlucht per dag, zoals je bijvoorbeeld ook met de nieuwe bestemming Split ziet. Zodra de route lekker loopt, voeren we meer vluchten uit.”
Inzet vergroten
Nieuwe bestemmingen betekent niet dat andere vluchten moeten wijken. “Afgelopen jaren hebben we al een enorme efficiëntieslag gemaakt. Wat we eerst met 56 toestellen deden, kunnen we nu met 48″, zegt Kreiken. “En er is nog meer te behalen.” Als voorbeeld geeft hij de reservetoestellen. “Er staan er nu drie tot vier reserve, dat moet er één worden.”
Door aan de ene kant te bezuinigen en aan de andere kant enkele toestellen aan de vloot toe te voegen blijven de vaste kosten op hetzelfde niveau als dit jaar. “In 2020 willen we vijftig toestellen kunnen inzetten. In totaal kan KLC dan tot dertig procent groeien. KLC kan dan groeien met minimale toename van de vaste kosten.”
Toestellen
De feedermaatschappij zal een vloot van dertig E-190’s en zeventien E-175’s omvatten. De extra toestellen waar Kreiken het over heeft zijn nog niet besteld. “We hebben nog vijftien opties op de E-175.” Indien nodig kan KLM die ook converteren naar de grotere variant. “Wifi zal op termijn ook in de toestellen komen, maar nu nog niet.” Eerst wordt dat geïnstalleerd op de long-haul toestellen. “Daarna zijn wij aan de beurt, je kan niet alles tegelijk doen”, aldus de topman.
Rol
Het unique selling point van KLC binnen de groep is volgens Kreiken de performance: de punctualiteit, efficiëntie en de kosten. “We bewegen met de markt mee, het is niet meer zoals tien jaar geleden. Werk en prive loopt meer dan ooit in elkaar over. Dat zie je ook bij ons, we vliegen naar het zakelijke Londen City, maar ook het toeristisch Split.”