Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025
  • Achtergrond

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»“KLM Cityhopper zou binnen een dag verkocht zijn”
Airlines

“KLM Cityhopper zou binnen een dag verkocht zijn”

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt08/02/2017Update:08/02/2017Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

“We doen het zo goed als maatschappij, we zouden binnen een dag verkocht zijn. Niet dat we dat willen, laat dat duidelijk zijn”, lacht Boet Kreiken, ceo en managing director van KLM Cityhopper. Up sprak Kreiken op London City Airport, aansluitend aan de inaugurele vlucht naar de heropende bestemming.

Focus
“De kracht van Cityhopper zit ‘m in de focus”, legt Kreiken uit. De functie van de dochteronderneming is het feeden van de moedermaatschappij. “We zijn één van de weinige maatschappijen die zich uitsluitend daarop richt en dat voeren zover we kunnen door. Geen gekke uitstapjes van piloten die ook A340’s vliegen, zoals bij Lufthansa.” Volgens Kreiken kan KLC door die focus de processen zo efficiënt krijgen en kosten besparen.

Boet Kreiken ©KLM
Concentratie
In 2017 concentreert Cityhopper zich ook nog op de operatie. “We moeten verhuizen van Milaan Linate naar Malpensa, er is een reorganisatie gaande, het onderhoudsbedrijf moet switchen van Fokker naar volledig Embaer, de KBX verdwijnt. Er is genoeg te doen”, aldus Kreiken. “In 2018 is Cityhopper met de uniforme vloot een platform voor groei.

Bestemmingen
Er komen nieuwe bestemmingen aan. Welke wil Kreiken niet zeggen, maar wel dat ze in Engeland, Noorwegen en Zweden liggen. “We beginnen met het testen van de markt met één vlucht per dag, zoals je bijvoorbeeld ook met de nieuwe bestemming Split ziet. Zodra de route lekker loopt, voeren we meer vluchten uit.”

Inzet vergroten
Nieuwe bestemmingen betekent niet dat andere vluchten moeten wijken. “Afgelopen jaren hebben we al een enorme efficiëntieslag gemaakt. Wat we eerst met 56 toestellen deden, kunnen we nu met 48″, zegt Kreiken. “En er is nog meer te behalen.” Als voorbeeld geeft hij de reservetoestellen. “Er staan er nu drie tot vier reserve, dat moet er één worden.”

Door aan de ene kant te bezuinigen en aan de andere kant enkele toestellen aan de vloot toe te voegen blijven de vaste kosten op hetzelfde niveau als dit jaar. “In 2020 willen we vijftig toestellen kunnen inzetten. In totaal kan KLC dan tot dertig procent groeien. KLC kan dan groeien met minimale toename van de vaste kosten.”

Toestellen
De feedermaatschappij zal een vloot van dertig E-190’s en zeventien E-175’s omvatten. De extra toestellen waar Kreiken het over heeft zijn nog niet besteld. “We hebben nog vijftien opties op de E-175.” Indien nodig kan KLM die ook converteren naar de grotere variant. “Wifi zal op termijn ook in de toestellen komen, maar nu nog niet.” Eerst wordt dat geïnstalleerd op de long-haul toestellen. “Daarna zijn wij aan de beurt, je kan niet alles tegelijk doen”, aldus de topman.

Rol
Het unique selling point van KLC binnen de groep is volgens Kreiken de performance: de punctualiteit, efficiëntie en de kosten. “We bewegen met de markt mee, het is niet meer zoals tien jaar geleden. Werk en prive loopt meer dan ooit in elkaar over. Dat zie je ook bij ons, we vliegen naar het zakelijke Londen City, maar ook het toeristisch Split.”

© Up in the Sky

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
KLM KLM Cityhopper
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

14/06/2025Leonard van den Broek

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025Redactie

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie
Recent

De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

14/06/2025

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025
Populair

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?