Binnen het Europese samenwerkingsproject Clean Sky 2 zijn het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en de TU Delft gestart met het NOVAIR-project om vliegtuigen te ontwerpen met een hybride aandrijving. Het NLR en de TU Delft lopen voorop in de ontwikkeling hiervan.
Besparing
Studies tonen aan dat er met een dergelijk nieuw vliegconcept ongeveer 10 procent kan worden bespaard op brandstofverbruik. Naar verwachting wordt het eerste demonstratiemodel in 2021 getest. De totale EU-bijdrage aan NOVAIR is ruim 5 miljoen euro. Daarvan is ruim 3 miljoen euro gereserveerd voor NLR.
Tussenstap
Voordat overgestapt kan worden naar volledig electrisch vliegen is de hybride elektrische aandrijving oftewel Hybrid Electric Propulsion-HEP een tussenstap. De huidige accu’s zijn nog niet toereikend om met grotere vliegtuigen over grote afstanden elektrisch te kunnen vliegen.
Voorop
NOVAIR draagt bij aan de doelstelling van Clean Sky 2 om het brandstofverbruik en de emissies van luchtverkeer in 2035 met 30 procent te verminderen. Hiermee doet Nederland volgens het NLR mee in de voorhoede van het mondiale onderzoek naar duurzame luchtvaart.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.