In een voorstel aan de pilotenvakbonden heeft Air France vandaag de details bekendgemaakt over de nieuwe lowcost-dochter Boost*. Met het voorstel wil de maatschappij nieuwe stakingen voorkomen.
“Deze voorgestelde overeenkomst vormt een gebalanceerd compromis”, aldus CEO Franck Terner. “Het moet ons in staat stellen om samen met de medewerkers aan een toekomst voor Air France te bouwen.”
Om de pilotenvakbonden gerust te stellen heeft Air France toegezegd dat Boost niet verkocht wordt en de arbeidsvoorwaarden voor piloten hetzelfde zullen zijn als bij de rest van het bedrijf.
Ook belooft Air France dat Boost niet te groot wordt: maximaal achttien narrowbody-toestellen en tien widebodies. Tot de introductie van de A350 in 2019 zullen alle toestellen afkomstig zijn uit de Air France-vloot.
Het is nu ook duidelijk wanneer Boost van start gaat: in het najaar van 2017 beginnen de mediumhaul-vluchten met A320’s, en in de zomer van volgend jaar worden de eerste intercontinentale vluchten met A340’s uitgevoerd.
*Boost is de werknaam, een definitieve naam is nog niet bekend.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!