London City Airport is een klein vliegveld met grootse plannen, een uitbreiding van 400 miljoen euro wordt nu aan gewerkt. “De Brexit is alleen maar goed voor ons”, zegt Declan Collier, ceo van de luchthaven in een interview met Up. “Het Verenigd Koninkrijk zal nog meer voor haar verbindingen moeten doen.”
Warner Rootliep, Air France-KLM general manager voor het Verenigd Koninkrijk, vult aan dat Londen echt niet ineens verdwijnt. “De KLM-loadfactors naar het VK zijn stabiel gebleven.” Collier: “wel zullen er hobbels zijn door aanhoudende onzekerheid.”
Open skies
“Al snel na zijn aantreden heb ik de minister belast met de Brexit gesproken”, zegt Collier. “Hij maakte duidelijk dat de luchtvaart één van pijlers is waar de regering aan werkt. Ze hopen de open skies overeenkomsten zo te houden. Het is in ieders belang, ook van de EU en VS, om de open skies in stand te houden”, aldus de ceo.
“De vliegvelden van Londen zijn vol en dat blijft nog wel even zo. Die derde baan van Heathrow ligt er pas in 2030”, zegt Collier. City breidt ondertussen uit, “de reizigers moeten toch ergens heen.” Voor 400 miljoen euro komen er nog eens acht parkeerplekken voor vliegtuigen en bouwt het vliegveld een taxibaan. Nu moeten vliegtuigen eerst over de landingsbaan naar het uiterste eind alvorens gestart kan worden. Collier over de groeimogelijkheden: “er mogen nog 32 duizend vliegbewegingen meer uitgevoerd worden. Dat aantal denken we in 2024 gehaald te hebben.”
Aan KLM zal het niet liggen. Rootliep zegt dat routes naar het VK nog steeds goed lopen. De loadfactors liggen tegen de tachtig procent. De vliegtuigen naar City zijn voor iets meer dan zestig procent gevuld. “Netjes voor een nieuwe route”, zegt Rootliep. “En het zijn met name zakenreizigers, die boeken doorgaans laat.”
Ten eind
Het aantal codeshares met CityJet worden verminderd, wat ook zal schelen wat betreft drukte op de KLM vluchten. Rootliep: “eind zomer 2017 loopt de overeenkomst ten einde. Er wordt nog gesproken over mogelijke verlenging.” Het lijkt echter dat de overeenkomst niet verlengd wordt. City is niet de enige bestemming waar KLM eerst alleen een codeshare heeft en vervolgens ook zelf vliegt, naar Dublin gebeurde hetzelfde.
Afrika
Een leuk extraatje voor KLM is het VFR (Visiting Friends & Relatives) verkeer naar (West-)Afrika. “Rond het vliegveld is een grote Afrikaanse gemeenschap. Het zijn prijsgevoelige reizigers, maar we vullen er een flink aantal stoelen mee”, zegt Rootliep. Collier ziet mogelijkheden in de nieuwe generatie toestellen als de CSeries en E-2 jets. “Deze toestellen kunnen vanaf onze luchthaven in één keer naar de VS, Golfstaten en India vliegen. De maximale afstand vermeerdert van duizend naar 3,5 duizend nautical miles. Het vliegveld is in gesprek met enkele golfmaatschappijen. “Haha, nee welke dat zijn zeg ik niet”, lacht Collier.
Geluid
Volgens Collier is het vliegveld het meest geluid-gereguleerde van Europa. “Van zaterdagmiddag tot zondagmiddag zijn we dicht. We hebben geen nachtvluchten.” Tegelijk steunt tachtig procent van de omwonenden de groei. “We hebben een goede relatie met de omwonenden”, aldus de ceo. Wat er na 2024 en met de Brexit gebeurt? “We zien het wel, I won’t hold my breath.”