Boeing moet meer 777’s en 787’s verkopen om de productie op peil te houden. Dit zei CEO Dennis Muilenburg tijdens een conferentie in New York, schrijft Fox Business.
De vliegtuigbouwer kreeg donderdag een grote order van Singapore Airlines voor twintig 777-9’s en negentien 787-10’s. Singapore Airlines betaalt 13,8 miljard dollar voor de 39 toestellen. Dit bedrag is gebaseerd op de catalogusprijzen, maar doorgaans krijgen maatschappijen hoge kortingen bij een grote bestelling.
Minimale aantal
Toch is de grote order niet voldoende om de productie de komende jaren op peil te houden, aldus Muilenburg. Er zijn meer orders nodig. Boeing wil de productiesnelheid van de 787 de komende jaren verhogen naar veertien toestellen per maand; nu worden er nog twaalf vliegtuigen per maand gemaakt. De CEO benadrukt dat twaalf toestellen per maand het minimale aantal is.
777
Voor de 777 heeft Boeing op dit moment nog 133 toestellen op de backlog staan. Met name van de huidige 777’s heeft Boeing nog orders nodig. Voor de 777-9 en -10 liggen er al voldoende orders, maar de productie daarvan begint pas in 2018. De bouwer maakt nog zeven toestellen per maand, maar heeft desondanks nog gaten op de productielijn. Daarom gaat de productie de komende tijd nog verder omlaag. Dat kost veel geld. “Het vullen van de 777-lijn is waar we op focussen”, stelt Muilenburg. De situatie voor Boeing kan nog nijpender worden als het Amerikaanse congres besluit dat de grote deal met Iran Air niet doorgaat. De maatschappij heeft vijftien 777-300ER’s besteld.