De eventuele komst van long haul low-cost carriers naar Nederland zal waarschijnlijk beperkte gevolgen hebben voor KLM en Schiphol. Dit stelt het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) in een rapport.
De geluiden dat er long haul low-cost gevlogen gaat worden vanaf Schiphol worden steeds sterker. Maatschappijen als Norwegian en Eurowings focussen zich de laatste jaren ook op de long-haul vluchten. Ook IAG, het moederbedrijf van British Airways en Vueling, wil een long haul low-cost dochter oprichten. Air France-KLM probeert met de oprichting van Boost de boot niet te missen.
Basis
Het long-haul businessmodel zal voor minder grote veranderingen zorgen dan de introductie van de LCC’s op de medium -en short-haul vluchten deed, stelt het KiM. Ook de gevolgen voor Schiphol en KLM zullen beperkt zijn. Het KiM beredeneert deze uitspraak met het gegeven dat voor een nieuwe long-haul LCC de Nederlandse markt alleen interessant is als er ook een feedernetwerk kan worden opgezet. Dat vraagt om extra vluchten en Schiphol is qua slots helemaal vol. Bij Norwegian bijvoorbeeld speelt dit probleem minder omdat de maatschappij al op Schiphol vliegt, het onderzoeksrapport stelt dat Norwegian al interesse getoond heeft in een basis op Schiphol.
Beperkt
Wat de gevolgen zijn voor KLM en Schiphol als een long haul LCC naar Schiphol komt, hangt ook af van de markt die de LCC kiest. Het KiM concludeert dat de maatschappijen meestal focussen op nieuwe markten waar veel vakantiegangers zijn en weinig zakenreizigers. ‘De consequenties voor het KLM-netwerk en Schiphol’s connectivity zijn dan vrij beperkt’, stellen de onderzoekers.
Hub by-passing
Wat wel een risico is, is hub by-passing. Hierbij neemt het aantal directe verbindingen toe, maar hebben reizigers geen hub meer nodig. Schiphol kan hier volgens het KiM op inspelen door self-transfer nog meer te faciliteren.