Norwegian Air is met de Noorse regering in gesprek om routes over Rusland uit te mogen voeren. De maatschappij moet boven Russisch grondgebied vliegen om routes naar Azië te kunnen openen. Door afspraken tussen Rusland en de Scandinavische landen mag dat niet, meldt Reuters.
Rusland heeft in 1956 met Noorwegen, Denemarken, Zweden en Finland een afspraak gemaakt dat uit ieder land slechts één maatschappij over Russisch grondgebied mag vliegen. Aeroflot mag dat als Russische carrier, Finnair heeft de Finse rechten voor de zogeheten ‘Siberian Corridor’. Het probleem voor Norwegian zit bij de status van SAS. De maatschappij is eigendom van Zweden, Denemarken en Noorwegen. Voor die drie landen neemt SAS dus ook de rechten voor de Siberian Corridor mee.
Lobby
Norwegian wil dat de afspraken geschrapt worden. “We hebben onze toestellen al en we willen zo snel mogelijk rechtstreeks naar Azië. Dat kunnen we niet door deze ouderwetse deal”, aldus een woordvoerster. De maatschappij voert ook aan dat SAS alleen vanuit Denemarken en Zweden naar Azië vliegt en dat Norwegian dus de enige is die vanaf Noors grondgebied vliegt. CEO Bjorn Kjos sprak afgelopen week met de Noorse regering over het afschaffen van de deal. “Het merendeel van onze Aziatische routes komt er nooit als we niet over Siberië mogen vliegen”, stelt de zegsvrouw.
Concurrentie
Norwegian vliegt nu al vanuit Oslo naar Bangkok, maar vliegt daarvoor over oost-Europa, Georgië, Afghanistan, Pakistan en India. Een woordvoerder van SAS laat weten dat de maatschappij concurrentie op de route over Siberië toejuicht. “We zouden heel graag vrije competitie op die route zien. We hebben hier ook al vaak voor gepleit”, stelt hij.