fbpx
Foto-artikelLongreadNaast het nieuwsNieuws

Viva North Las Vegas | USA fotolongread

North Las Vegas is en heeft een geweldig vliegveld. De verscheidenheid aan typen vliegtuigen en helikopters, die je er kunt tegenkomen, is groot. Bovendien heeft het general en business aviation vliegveld ook nog eens een prachtig panoramaterras bij het restaurant, waar je heerlijke tosti’s kunt krijgen. Niet verwonderlijk dus, dat redacteur Remco de Wit van Up in the Sky dit vliegveld meerdere keren heeft bezocht tijdens zijn luchtvaartrondreis door Las Vegas en wijde omgeving.

Druk
De stad North Las Vegas heeft ruim 230.000 inwoners en is volkomen vergroeid met Las Vegas. In het zuidwesten, langs de North Rancho Drive, ligt North Las Vegas Airport. Het vliegveld beschikt over drie start/landingsbanen, waarvan twee een lengte hebben van 1.525 meter en een van 1.281 meter. Het is een druk vliegveld (het op een na drukste van Nevada) met 127.000 vliegbewegingen per jaar en 600 gebaseerde toestellen. Die drukte heeft ook een keerzijde, want jaren geleden stond North Las Vegas Airport op de tweede plaats wat betreft runway incursions.

Overzicht platform North Las Vegas Copyright Remco de Wit

Zon
Het panoramaterras, boven op de terminal en grenzend aan het Sunshine & Tailwinds Café, biedt uitstekende fotomogelijkheden. Dat geldt zowel voor vliegtuigen/helikopters op het platform als op de taxibaan en de dichtst bij gelegen start/landingsbaan. Daarbij heb je een groot gedeelte van de dag de zon in de rug en kun je naar believen in de zon of schaduw staan. Het lage hek vormt geen belemmering. Eigenlijk ontbreekt alleen een bankje om op te zitten. Overigens kun je vanaf hier maar een gedeelte van het vliegveld overzien. Veel vliegtuigen en helikopters zijn niet zichtbaar vanaf het voor publiek toegankelijke gedeelte.

Terminal North Las Vegas Copyright Remco de Wit

Pearl Harbor
De opening van North Las Vegas Airport vond plaats op 7 december 1941. De openingsceremonie werd onderbroken door het nieuws van de luchtaanval op Pearl Harbor. De geplande vliegdemonstratie werd afgelast. Het kleine vliegveld met de naam Sky Haven Airport werd in de Tweede Oorlog gebruikt door general aviation vliegers en in hun vrije tijd ook door vliegers van de Las Vegas Army Air Base. Howard Hughes, de bekende luchtvaartpionier, vloog regelmatig op North Las Vegas. Na de oorlog werd de naam van het vliegveld veranderd in Thunderbird Field. Begin jaren 60 werd de startbaan verhard, gebouwen vernieuwd en kwam er het Sky Rider Motel, compleet met een zwembad in de vorm van een vliegtuig. In latere jaren volgden meer uitbreidingen en verbeteringen.

MD369 (‘Eitje’) van de Las Vegas Metropolitan Police Department North Las Vegas Copyright Remco de Wit

Eitjes
Zo’n 25 luchtvaartgerelateerde bedrijven en organisaties hebben een vestiging op North Las Vegas Airport. Daarbij kun je denken aan vliegscholen, rondvluchtbedrijven, onderhouds- en verhuurbedrijven en de Nevada Wing van de Civil Air Patrol. Vision Airlines voert met Dornier Do228 toestellen vluchten uit naar de Grand Canyon. Ook de Las Vegas Metro Police Department heeft een vestiging op North Las Vegas en vliegt met ‘eitjes’ (MD530F) en Hueys. Deze laatste worden binnenkort vervangen door een Airbus H145. Verder weten ook militaire kisten het vliegveld van North Las Vegas te vinden en zijn er de nodige warbirds gestationeerd.

Dit is het zesde artikel van een serie over luchtvaart in Las Vegas en wijde omgeving.

Dornier Do 228 Vision Air North Las Vegas Copyright Remco de Wit
Lake LA-4-200 North Las Vegas Copyright Remco de Wit
Interieur terminal North Las Vegas Copyright Remco de Wit
Falcon 10 North Las Vegas Copyright Remco de Wit
Robinson R44 North Las Vegas Copyright Remco de Wit
Pilatus PC-12 North Las Vegas Copyright Remco de Wit

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.

Gerelateerde artikelen

Back to top button