InterviewLongread

“Weinig airlines sturen nog op de klanten” | Longread

Businessclass reizen betekent in veel gevallen niet dat je slechts een kwartier voor vertrek op het vliegveld kunt aankomen en snel kunt doorlopen naar het vliegtuig. Bij de legacy carriers vervaagt de scheidslijn tussen business en economy. De start-up JetEight wil daar verandering in brengen. “De businessclass wordt langzamerhand meer een economy-style product” stelt mede-oprichter Ruben Portz.

“Tijdens mijn bachelor was ik in Slowakije voor een uitwisseling. Daar waren we gevraagd om te kijken of we een innovatief concept konden bedenken voor de Slowaakse luchtvaartmaatschappijen. Toen kwam het idee van een regionale full service business class carrier tussen alle hoofdsteden van de Balkan. Daar komt het oorspronkelijke idee voor een businessairline vandaan.”

Ruben Portz, mede-oprichter van JetEight

Wat voegt dit concept toe aan de bestaande markt?
Als je kijkt naar bijvoorbeeld Lufthansa of KLM, dan is er op hun Europese vluchten geen duidelijk verschil meer met economy class. Je krijgt een iets betere maaltijd en je mag iets eerder instappen, maar dat maakt niet veel meer uit als er heel veel businesspassagiers bij de security staan. De businessclass wordt langzamerhand meer een economy-style product. Dat verandert een beetje. Die kwaliteit zakt langzaam naar beneden. Dat is ook logisch, want de airlines zitten natuurlijk op de kosten. De concurrentie is intens. Als je dan kijkt naar het alternatief is dat óf high speed railway, wat er in Europa eigenlijk nog nauwelijks is tussen de grote steden, het andere alternatief is een private jet.

Wat is je doelgroep?
“Een groep businessclass reizigers valt tussen wal en schip, omdat ze niet voor private jets kunnen kiezen omdat het te duur is en het normale proces steeds langer duurt. In de lucht gaat het snel, maar voor je in je stoel zit ga je door een heel traag proces. Daar willen wij iets aan gaan doen, door een service te creëren die tussen businessclass en private jet travel in zit. Dus de benefits van private jet travel voor de prijs van een business class ticket. We zitten niet zozeer op de markt die nu private jet vliegt, maar we willen de mogelijkheid creëren voor de huidige Lufthansa of KLM businessclass reiziger om de benefits van private jet vliegen te ervaren.”

Is er veel vraag naar?
“We richten ons nu op de routes tussen Frankfurt, Berlijn en Zurich. Voornamelijk in Frankfurt is een service als JetEight heel welkom. We mikken op een start halverwege 2017 en zijn momenteel in gesprek met operators en investeerders. De waitlist voor de eerste routes is open. Hoe meer members zich aanmelden, des te sneller wij van start zullen gaan. We zullen wel een soort netwerk creëren. Het is niet zo dat mensen kunnen zeggen: ik wil op dinsdagavond van A naar B vliegen. We willen bijvoorbeeld dinsdagochtend twee vluchten van Amsterdam naar Londen, dinsdagavond twee vluchten terug en dat dan elke week. Dat vullen we in samenspraak met de eerste members.”

Hoeveel concurrentie is er?
“De normale airlines en de high speed railway zijn er, maar meer direct biedt eigenlijk alleen SurfAir vanuit de Verenigde Staten een vergelijkbaar product. Ze kijken nu of ze hun successen uit de VS ook ergens anders kunnen toepassen.”

Je adverteert ook met all you can fly. Wat wil je uitstralen naar de klant toe?
“Wat we willen benadrukken met all you can fly is ons unieke prijsmodel. Voor €2,500 per maand kunnen onze members zo vaak vliegen als zij willen. Normale airlines sturen volledig op het vullen van hun vliegtuigen, dat is de hele business van airlines. Onze business is daarentegen anders. We zijn uiteindelijk wel een soort airline, maar we willen niet alle stoelen vullen. De capaciteit moet voldoen aan de vraag die onze members hebben. Het maakt niet uit of een toestel helemaal vol zit, of dat er maar één persoon in zit. Aan het begin van de maand zijn de kosten voor alle stoelen al gedekt. Daar slaat all you can fly op; elke maand betaal je één bedrag, dat fluctueert niet. We hebben geen verrassingen.
Het is de kunst om te berekenen wanneer onze members willen vliegen en hoeveel capaciteit nodig is. Mocht het voorkomen dat meer members een vlucht willen pakken dan dat het toestel toestaat, dan komen onze members in aanmerking voor ons refund policy. We vergoeden namelijk de tickets die je koopt bij andere airlines. We vergroten de flexibiliteit van het membership omdat we klein beginnen, en compenseren de members als een vlucht volgeboekt is.”

Waar komt de naam JetEight vandaan?
“Eight verwijst naar het unlimited teken. Unlimited vliegen, all you can fly. Dat willen we benadrukken, een soort luxe die we onze members geven met deze fixed travel expense.”

Klanten kunnen heel snel aan boord gaan, hoe regel je de veiligheid?
“Zodra je commercieel vliegt moet je dezelfde securitychecks doen als een normale airline. Het voordeel is wel, als je op Schiphol-oost komt en je hebt zes passagiers, dat is zo gedaan. Als er op Schiphol een paar honderd businesspassagiers staan, dat gaat trager. Maar de regels zijn exact hetzelfde, daar doen we verder ook niks aan af.
Alle vluchten worden uitgevoerd door ervaren private jet operators. JetEight fungeert als het technology platform dat onze members koppelt aan de operator. Op die manier hoeven wij geen Air Operator Certificate te behalen en hebben wij niets te maken met de airline safety en compliance wetgeving. Dat wordt allemaal netjes verzorgd door onze operators, en op die manier garanderen wij dezelfde safety als de traditionele commerciële airlines. Welke operator uiteindelijk de vluchten gaat uitvoeren is nog niet bepaald.”

Dus eigenlijk kijk je vooral naar de klantbeleving. Bij jullie krijg je wel waar voor je geld?
“Inderdaad. Ik snap ook wel waarom die trend is ingezet door de airlines. Het merendeel van de mensen is hartstikke prijsgevoelig en wil zo goedkoop mogelijk van A naar B, daar wordt alles op gestuurd. Er zijn weinig airlines die nog sturen op de klanten. Virgin Atlantic doet dat wel goed. Het is moeilijk om dat te combineren, maar we vinden dat er alternatieven moeten zijn. Dat willen wij gaan doen.”

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer
Back to top button