fbpx
AirlinesNieuwsOnderwerpenProfessionalVliegtuigen

‘Emirates overweegt aanschaf narrow-body vliegtuigen’

Emirates staat vooral bekend om de grote widebody-vloot van 92 superjumbo’s en 162 B777’s, maar denkt nu weer aan kleinere vliegtuigen. De maatschappij overweegt om op den duur narrowbody-vliegtuigen aan te schaffen. Dit zei Emirates CEO Tim Clark in een interview met CNN.

Drie studies
Clark zei dat er momenteel drie studies op tafel liggen waaraan wordt gewerkt. Binnen de komende 18 maanden zal de maatschappij beslissen over de aanschaf van kleinere vliegtuigen zoals de Boeing 737 of de Airbus A320.

Ook het sluiten van een deal voor kleinere vliegtuigen in combinatie met widebody’s is een mogelijkheid. De derde optie is om door te gaan volgens de huidige strategie en alleen widebody-vliegtuigen aan te schaffen.

Emirates kan daarnaast alsnog kiezen voor de Airbus A350, waarvan de maatschappij in 2014 een mega-order van 70 vliegtuigen annuleerde, of de Boeing 787. “We zullen een keuze maken op het juiste moment”, aldus Clark.

Twintig jaar geleden
Emirates is de grootste gebruiker van de Boeing 777 en Airbus A380. De laatste narrow-body die de maatschappij in dienst had verliet meer dan twintig jaar geleden de vloot.

De golfcarrier zet in de huidige strategie grote vliegtuigen in naar bijna alle delen van de wereld en bereikt daarmee miljarden mensen. Toch erkent de maatschappij dat de grote vliegtuigen niet geschikt zijn voor iedere route.

World Central
Dubai bouwt aan een grote nieuwe luchthaven, Dubai World Central, dat meer landingsbanen en gates beschikbaar heeft dan het bestaande Dubai International. Volgens Clark betekent dit dat er ruimte is om kleinere steden aan te vliegen.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Henk Koopmans

Senior editor. Henk studeerde Transportation Engineering aan de Universiteit Twente en is met name geïnteresseerd in de luchtvaartoperatie. Henk heeft als doel om een waardevolle bijdrage te leveren aan de toekomst van deze branche.

Gerelateerde artikelen

Back to top button