Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

    19/06/2025

    Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

    19/06/2025

    Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

    19/06/2025

    Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

    18/06/2025

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Stilstand – column Goof
Column

Stilstand – column Goof

Goof BakkerDoor Goof Bakker15/02/2017Update:28/08/2020Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Een B-58 Hustler.
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

We staan stil. We denken dat we voorwaarts gaan, maar dat is onzin. We staan stil. Hoogtepunt is de B-58 Hustler. Kijk dat ding eens. Vloog in 1958.

De studenten in Delft proberen iets nieuws te bedenken. De Duuc. Maar hoe nieuw is het? Een buis met twee motoren. Wat me genoegen doet is dat alle staartvlakken verdwenen zijn. Dat heb ik vijf jaar geleden voorspeld. Is natuurlijk belachelijk om van die louter induced drag genererende kastdeuren door het luchtruim te sleuren. De studenten blijven echter bij aerodynamische stuurvlakken, die in de propellerbaan gehangen worden. Lijkt mij lapwerk. Die taken dienen te worden overgenomen door thrust vectoring. Niet alleen daarom gaan de motoren trouwens (terug!) naar de staart. Ook omdat daar grotere diameters van de primary fan mogelijk zijn, zonder dat het toestel – onhandig – hoog op de pootjes komt te staan.

Maar al met al: slaapverwekkend weinig ontwikkeling. Zelfs het materiaal blijft aluminium, schat ik. Het maximum kunststof gehalte is met de B787 bereikt, of misschien zelfs al overschreden. Het heeft geen spectaculaire voordelen opgeleverd. Airbus en Boeing blijven hun rompen gewoon met losse plaatjes aluminium patchworken. Ouwe koek.

Daarom: kijk nog maar eens goed naar dat plaatje van die B-58 uit 1958. Dat was vooruitgang. Achtenvijftig jaar eerder had de mens nog niet eens gevlogen. Achtenvijftig jaar later is er niks bij gebeurd.

Goof Bakker


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Column Goof
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Gerelateerde Artikelen

KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

19/06/2025Redactie

Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

19/06/2025Redactie

Embraer krijgt recordorder uit Amerika

19/06/2025Redactie
Recent

KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

19/06/2025

Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

19/06/2025

Embraer krijgt recordorder uit Amerika

19/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?