De samenwerking tussen Etihad en Lufthansa wordt voorlopig niet verder uitgebreid. Dit stelt Lufthansa-CEO Carsten Spohr in een interview met het Duitse Manager Magazin.
Beide luchtvaartmaatschappijen kondigden eind januari een samenwerkingsverband aan. Die samenwerking bestaat onder andere uit een codeshare-overeenkomst en een samenwerking op onderhoudsgebied. Ook is een aantal toestellen van Airberlin naar Lufthansa gegaan, op basis van een lease-overeenkomst. Etihad is grootaandeelhouder bij airberlin en gaf toestemming voor de lease.
Aandeelruil
Geruchten over een bredere samenwerking en een mogelijke aandeelruil gaan al langere tijd, maar tegenover Manager Magazin wijst Spohr die van de hand. “Een belang van Etihad of het staatsfonds in ons of omgekeerd is geen issue op dit moment”, stelt de hoogste baas van Lufthansa. Diverse Duitse media stelden eerder dat Etihad een groot belang zou willen nemen in Lufthansa.
Samenwerking
Ondanks de samenwerking met Etihad blijft Spohr bij zijn standpunt dat een aantal regels van wereldhandelsorganisatie WTO moeten worden ingevoerd in de luchtvaart. Die regels gaan vooral over eerlijke concurrentie, in de luchtvaart vaak aangeduid als het level playing field. Volgens Spohr leunt Etihad niet alleen op groei, maar “ook op een partnerstrategie en adequate capaciteit.” Etihad wordt er, als één van de grote golfmaatschappijen, door Europese airlines van beschuldigd om illegale staatssteun te hebben gekregen van de regering. Door de staatssteun zouden Emirates, Qatar en Etihad te snel kunnen groeien.