Dat luchthaven Schiphol tot 2020 beperkt is in haar groei, is een gegeven. President-directeur Jos Nijhuis heeft zich daar ook allang bij neergelegd en richt zich op de periode daarna. Waarin hij de extra geluidswinst van de afgelopen jaren wil verzilveren.
“We willen goede afspraken maken voor de periode van 2020 tot 2030, daar moeten we dit jaar voor gebruiken,” zegt Nijhuis in een interview met Up in the Sky.
Beloond
Ook al moet Schiphol de berekeningen voor de hinderbeperking opnieuw doen, op 20 procent komt de winst minimaal wel uit, meent Nijhuis. “Aan de Alderstafel hebben we 5 procent hinderbeperking in 2020 afgesproken. Wat doe je met die extra 15 procent, of 75.000 bewegingen?” stelt hij retorisch. “De extra inspanningen moeten natuurlijk wel beloond worden.”
Getal
De Omgevingsraad, waarin de bewoners rond Schiphol vertegenwoordigd zijn, vindt dat de geluidswinst maar voor de helft ingezet mag worden voor groei. “Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu (IenM) zit op de lijn dat Schiphol tussen 2020 en 2030 met 1,5 tot 2 procent per jaar mag groeien. Ik begrijp dat getal wel. Als je dat toepast, komt je uit op 600.000 vliegbewegingen in 2030.”
Tweede Kaagbaan
De Schiphol-topman vindt het belangrijk dat de luchthaven moet kunnen groeien. “Al gaat het niet zozeer om de volumes. De doelstellingen van de afspraken met de bewoners en de sector zijn drieledig: de ontwikkeling van het netwerk, hinderbeperking en de kwaliteit van de leefomgeving. Het gaat om de doelstellingen, niet om de middelen om deze doelstellingen te bereiken”, stelt Nijhuis. “Zo kun je kijken naar de inzet van een vierde baan bijvoorbeeld en andere aanvliegroutes zijn ook een hele belangrijke.” Een tweede Kaagbaan is volgens hem zeker tot 2030 niet aan de orde.
Slotuitgifte
Om te voorkomen dat Schiphol vóór 2020 over het maximaal toegestane aantal vliegbewegingen van 500.000 gaat, is het slotuitgifteproces aangepast. Tot voorkort werden door de slotcoördinator meer slots uitgegeven dan volgens de capaciteitsdeclaratie beschikbaar waren. Nijhuis: “De veronderstelling was dat een groot deel van de uitgegeven slots later werd teruggegeven of niet gevlogen. Gezien het naderen van het plafond van 500.000 kunnen er vanaf de zomer van dit jaar geen ‘overboekingen’ meer plaatsvinden.” Voor zomer 2017 zijn ongeveer 315.000 slots beschikbaar gesteld en uitgegeven. “Extra aanvragen komen op een wachtlijst.”
Concurrent
Dat Schiphol moet doorgroeien, staat niet ter discussie. De concurrentie zit niet stil. Nijhuis maakt zich vooral zorgen om de ontwikkelingen op Frankfurt en Istanbul en in mindere mate Heathrow. “Op Frankfurt komt een hoop capaciteit beschikbaar met de nieuwe landingsbaan en terminal, die capaciteit moet gevuld worden.” De samenwerking tussen Lufthansa en Etihad, maakt van Frankfurt een nog geduchtere concurrent. Ook Heathrow krijgt er een baan bij. “En vergeet Istanbul niet. Natuurlijk hebben zij nu last van de onrust in het land. Maar de ligging in de wereld blijft uniek, vooral voor verbindingen naar het oosten. Voor vluchten naar China is het zeker een concurrent.”
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.