Het toezicht op de Curaçaose luchtvaartsector voldoet niet aan de internationale normen, zo schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer. Ze heeft daarom besloten in te grijpen.
Uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dat het de Curaçao Civil Aviation Authority (CCAA) ontbeert “aan een correcte wettelijke borging. Daarnaast voldoen onderdelen van de Curaçaose wetgeving niet aantoonbaar aan de internationaal gestelde normen. De CCAA beschikt over onvoldoende deskundig personeel, onvoldoende structuur en er is geen goede aansturing”, aldus Dijksma
De staatssecretaris verwijst naar de problemen met het noodlijdende InselAir. “De ILT concludeert ook dat er onvoldoende onafhankelijkheid van de CCAA is ten opzichte van Insel Air International. Insel Air International blijkt aan essentiële onderdelen van de luchtvaartwetgeving niet te voldoen, waardoor er sprake is van een te hoog veiligheidsrisico. Het toezichtsysteem van de CCAA heeft dit niet kunnen voorkomen.”
Ambtenaren mogen sinds begin deze maand niet meer met InselAir International vliegen en KLM zegde eerder de codeshare-overeenkomst op omdat er zorgen zijn over de veiligheid bij de maatschappij. Het verbod voor ambtenaren blijft voorlopig van kracht, zo laat de staatssecretaris weten, maar ze neemt maatregelen om de CCAA te helpen de boel weer op orde te krijgen:
“[De Curaçaose minister Camelia-Römer] heeft namens Curaçao ingestemd met assistentie van ILT en de overdracht van de daarbij behorende bevoegdheden om toezicht te houden op Insel Air International BV [..] Daarnaast gaat meer intensief worden samengewerkt met de ILT en het beleidsdepartement van IenM om de luchtvaartautoriteiten van Curaçao te versterken, de wettelijke basis te verzekeren en om effectief toezicht te kunnen gaan houden”, aldus Dijksma.