Transavia geeft sommige passagiers vanaf dinsdag een Tikkie. Dat is geen mishandeling, maar een middel om een extra koffer of een stoelreservering direct af te rekenen tijdens het online contact met de maatschappij.
Maandelijks gaan meer dan 10.000 passagiers in gesprek met Transavia op Facebook Messenger of op Whatsapp. Voorheen was het omslachtig om tijdens die communicatie de gevraagde diensten te betalen, maar door Tikkie kan de klant meteen tijdens het appen afrekenen via een speciale link.
Transavia gebruikt voor de betaaldienst de Tikkie-app, die voor iedereen gratis te downloaden is en door ABN Amro ontwikkeld is. Ontvangers van het Tikkie-betaalverzoek hoeven de applicatie niet op hun telefoon te hebben en betalen – zonder extra kosten – via hun eigen bank-app.
Erik-Jan Gelink, de commercieel directeur van Transavia, zegt over de nieuwe manier van betalen: “Onze passagiers vinden snelheid en het geboden gemak door technologie erg belangrijk. We maken met Tikkie het betaalproces nog eenvoudiger.”
Transavia test Tikkie drie maanden lang. Als de proef bevalt, dan wordt er gekeken of er nog meer met de software mogelijk is.