De Britse Civil Aviation Authority dreigt American Airlines, Emirates, Etihad, Turkish Airlines en Singapore Airlines te beboeten omdat de maatschappijen passagiers niet compenseren bij vertragingen. Dit meldt de CAA.
Volgens de luchtvaartautoriteit hebben de vijf maatschappijen bevestigd dat ze passagiers niet compenseren als zij op het eerste deel van hun reis meer dan drie uur vertraging oplopen en daardoor bijvoorbeeld een aansluitende vlucht missen.
Regels
Europese regels stellen dat reizigers recht hebben op een financiële vergoeding als ze drie uur te laat op hun bestemming arriveren. Dit geldt ook als de reis bestaat uit meerdere vluchten. De regels gelden voor alle vluchten die vertrekken van Europese luchthavens. Uit welk land de maatschappij afkomstig is, is niet van belang. Ook Europese maatschappijen moeten zich aan de regels houden.
Regeling
De Britse autoriteit concludeert op basis van eigen data dat de meeste klachten over Emirates gaan. Van de betrokken maatschappijen heeft alleen Turkish Airlines een alternatieve regeling waarbij passagiers snel uitsluitsel krijgen over hun geschil met de airline. De CAA roept de andere maatschappijen op om ook een dergelijk systeem in te stellen.
Beschadigend effect
“Iedere vertraging is frustrerend voor reizigers, maar vertragingen waardoor mensen hun vlucht missen hebben een beschadigend effect op de reisplannen van mensen. Daarom zijn er regels die ervoor zorgen dat er op deze mensen gelet wordt,” stelt Richard Moriarty, directeur van de afdeling Consumer and Markets bij de CAA, “De eerste verantwoordelijkheid van airlines moet zijn dat ze voor hun passagiers zorgen, niet dat ze kijken hoe ze passagiers hun recht kunnen ontzeggen.”
Vueling
Naast de boetes voor de intercontinentale carriers hangt ook Vueling een sanctie boven het hoofd. De low-cost carrier zou passagiers niet voldoende geholpen hebben als ze geld terug wilden vragen na een vertraging. Het is niet de eerste keer dat Vueling ervan beschuldig wordt passagiers niet goed te helpen bij vertragingen. De Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport dreigde de maatschappij in 2016 ook al met een hoge boete voor hetzelfde feit.