In het adviesrapport van de provincie en omliggende gemeentes omtrent het uitbreidingsplan van Rotterdam The Hague Airport, blijkt dat daar geen draagvlak voor zou zijn. Namens de diverse overheden is Joost Schrijnen aangesteld als onafhankelijke verkenner.
Wel zou volgens Schrijnen binnen de huidige ‘geluidsruimte’ plaats zijn voor het aanvliegen van meer zakelijke bestemmingen. Op die manier kan het vliegveld een ‘sterker zakelijk profiel krijgen.’ De helikoptervluchten moeten dan verplaatst worden naar een plek die minder hinder veroorzaakt. Daarnaast adviseert hij om een bemiddelaar aan te stellen die met de ‘klagers’ in gesprek gaat en met de luchthaven en andere partijen onderzoekt in hoeverre de overlast kan worden verminderd.
Schrijnen bracht deze week zijn advies uit aan de opdrachtgevers: provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Lansingerland. De staatssecretaris neemt naar verwachting in 2018 een besluit over de nieuwe geluidsvergunning voor de luchthaven.
Rotterdam The Hague Airport wil het aantal vluchten, vooral vakantietrips, de komende tien jaar met 75% uitbreiden naar 37.000 starts en landingen per jaar. Dat betekent bijna dertien vluchten per uur, waar de omwonenden niet blij mee zijn.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!