fbpx
FinancieelOnderwerpenProfessionalVliegtuigen

IAG wil meer narrow-body toestellen inzetten

IAG Group, die onder meer British Airways en Aer Lingus bezit, wil meer smallere toestellen op long-haul vluchten in gaan zetten. Met deze zet denkt het bedrijf rendabeler te kunnen vliegen.

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers liet CEO Willy Walsh weten voor Aer Lingus al een order van zeven Airbus A-321neoLR’s hebben uitstaan om zijn plannen uit te voeren. Daarnaast liggen er plannen om ook voor British Airways en Iberia om op eenzelfde manier te gaan vliegen.

A321LR
Walsh ziet dat wide-body toestelllen, de zogenaamde twee-gangen toestellen, niet een voldoende bezettingsgraad hebben op intercontinentale vluchten, vaak op routes naar zuidelijk Afrika. Met de smallere toestellen moet dat verleden tijd worden. “We kijken of we de A321LR door ons hele netwerk kunnen inzetten.”

Aer Lingus voert al verschillende long-haul vluchten uit met narrow-body’s. Op de routes naar de VS worden Boeing 757’s ingezet. Maar dat toestel wordt sinds 2004 niet meer gemaakt. De zeven Airbus toestellen die nu op de rol staan, moeten de 757’s vervangen en ook op nieuwe routes ingezet worden.

Goedkoop naar de VS
Willy Walsh deed zijn uitspraken een dag nadat Norwegian aankondigde goedkope vluchten van Groot-Brittannië naar de VS te gaan uitvoeren. Walsh denkt dat de prijzen niet te handhaven zijn. “Norwegian heeft een hele kleine winstmarge en de tarieven die ze nu hebben aangekondigd zijn duidelijk een manier om media aandacht te krijgen.”

IAG heeft zelf ook plannen om vanaf Barcelona met goedkope vluchten naar de VS te gaan. Analisten verwachten dat ze daarvoor Airbus A330’s inzetten en vooral passagiers van Vueling zullen hebben. Willy Walsh komt binnenkort met meer details.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Michiel Stol

Redacteur. Michiel is freelance journalist, die vroeger zoals veel jongens piloot wilde worden. Dat is hij uiteindelijk toch niet geworden. Voor Michiel is het mooiste plekje op de wereld toch wel het strand achter het vliegveld van Sint Maarten.

Gerelateerde artikelen

Back to top button