Lockheed Martin heeft een grote stap gezet in de ontwikkeling van een supersonisch passagierstoestel. Afgelopen week heeft het samen met NASA een schaalmodel van het eerste concept getest in een windtunnel.
De komende acht weken wordt het schaalmodel van negen procent van werkelijke grootte getest in de supersonische windtunnel van NASA’s Glenn Research Center in de Amerikaanse stad Cleveland. Met de testen van de Quiet Supersonic Technology (QueSST) X-plane van Lockheed worden de eerste stappen gezet zodat over niet al te lange tijd supersonisch reizen weer mogelijk is, denkt NASA.
Aerodynamica
Het schaalmodel wordt onder meer onderwerpen aan windsnelheden van 0.3 tot 1.6 Mach, zodat de technici de aerodynamica kunnen leren. “We meten lift, weerstand en verschillende krachten op het model. We moeten ontdekken hoe het ontwerp van start tot landing houdt. Deze windtunnel helpt ons uit te vinden wat de beste snelheid voor het toestel is,” zegt de leider van het NASA-team Ray Castner.
QueSST
Een van de problemen met supersonisch reizen, is de geluidsbarrière en de harde klap die het geeft als er toestel er doorheen gaat. Lockheed Martin denkt met de QueSST X-plane een oplossing te hebben gevonden voor dat probleem, waardoor de klap op de grond nauwelijks geluid maakt. “Ons ontwerp brengt het geluid terug van de traditionele klap naar het niveau van een hartslag,” zegt Peter Iosifidis van Lockheed Martin.
De test die nu gehouden wordt is volgens NASA ‘een belangrijke stap in de ontwikkeling van een toestel dat de regels voor supersonisch reizen boven land drastisch zou kunnen veranderen.
Eindelijk terug: schaalmodel van de gloednieuwe Transavia A321neo
Nu te pre-orderen in de webshop! Let op: limited edition.