Nu de opening van Lelystad Airport definitief met minimaal een jaar is uitgesteld, wil Schiphol-topman Jos Nijhuis dat de luchthaven in het eerste jaar meteen begint met vierduizend vliegbewegingen in plaats van de eerder geplande tweeduizend. Dat zei Nijhuis desgevraagd tegen Up in the Sky.
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) kan dat niet beloven en verwijst naar de brief die staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu daarover naar de Kamer stuurde. Daarin schrijft ze dat LVNL ‘zich zal inzetten voor een snellere ingroei, mits veilig realiseerbaar.’
Pissig
Nijhuis is “best pissig” over het uitstel van de opening van Lelystad Airport voor groot handelsverkeer. Onlangs werd bekend dat het uitstel definitief minimaal een jaar bedraagt. Lelystad dient, net als Eindhoven, als overloopluchthaven voor Schiphol. “Als we de huidige sterke groei op Schiphol hadden voorzien, hadden we de ontwikkeling van Lelystad juist eerder gepland,” zegt hij.
Probleem
De president-directeur van Schiphol is dan ook ‘not amused’ dat het minimaal een jaar later wordt. “We hebben daar afspraken over gemaakt, daar moet je je aan houden. We weten al tien jaar dat de luchthaven uitgebreid wordt, wat is dan nu ineens het probleem? Ik had het uitstel graag eerder gehoord van de Luchtverkeersleiding.” LVNL gaf eind vorig jaar pas aan de geplande openingsdatum van april 2018 niet te halen.
Dienstregeling
In de oorspronkelijke plannen zou Lelystad van start gaan met tweeduizend vliegbewegingen in het eerste jaar en vierduizend in het tweede. Nijhuis wil bij opening meteen vierduizend bewegingen. Volgens LVNL hangt veel af van de openingsuren en de dienstregeling. Maar daar is volgens Nijhuis nog niets over te zeggen, juist omdat de luchthaven een jaar later opengaat. Schiphol heeft namelijk nog geen ‘firm comittments’ van airlines voor Lelystad. “Ook dat is nu een jaar opgeschoven en dat moet ook wel, want de luchthaven gaat immers een jaar later open.” Volgens de brief van Dijksma moeten gesprekken tussen Schiphol en LVNL uitwijzen wat het uiteindelijk wordt.
Belang
Bureau Helios, dat de haalbaarheid van de opening van Lelystad onderzocht, stelt dat er een gedeelde wens is dat de veranderingen die Lelystad met zich meebrengen nul impact hebben op andere systemen, zoals de verkeersleiding op Schiphol. Volgens Helios is dit simpelweg onmogelijk. Het bureau waarschuwt: “De korte termijn succescriteria van het vliegveld zijn nog onduidelijk. Een initieel aantal vliegbewegingen zou zo’n criterium kunnen zijn om zo een levensvatbaar vliegveld op te bouwen. Zonder deze criteria zou LVNL de neiging kunnen hebben om zo min mogelijk vliegbewegingen (2.000) en zes tot zeven openingsuren per dag voor te stellen. Hierbij wordt dan niet naar de businesscase van het vliegveld gekeken.”
Zomer
Een woordvoerster van de luchtverkeersleiding geeft op vragen van Up in the Sky in een reactie aan: “LVNL zet zich in voor snellere ingroei van het vliegverkeer op Lelystad. De dienstregeling wordt in overleg met Lelystad Airport afgestemd op de capaciteit van het luchtruim. Daarbij wordt maatwerk toegepast met betrekking tot de uitvliegrichtingen en de dienstregeling. Hierover is LVNL in gesprek met de luchthaven, om rekening te houden met de businesscase van Lelystad Airport. We verwachten deze gesprekken rond de zomer af te ronden.”
Moeite
“Ik vind dat we nu meteen moeten beginnen met vierduizend, dan krijgen we iets terug voor het tijdsverlies. Dan hebben we het over bijna 1 procent van 500.000, dat is de moeite”, besluit Nijhuis.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.