fbpx
AirlinesOnderwerpenProfessionalVliegtuigen

Malaysia wil extra widebody’s om te groeien

Malaysia Airlines is in gesprek met Airbus en Boeing om extra widebody’s aan te schaffen. De maatschappij heeft de toestellen in 2018 nodig om te kunnen groeien. Dit zegt CEO Peter Bellew in een interview met Bloomberg.

De groei komt vooral vanuit China. “Mijn probleem in China is nu dat ik niet genoeg vliegtuigen heb om alle passagiers te vervoeren”, zegt hij. De komende jaren verwacht hij dat de vraag vanuit China toeneemt. “Ongeveer vier procent van de Chinezen heeft nu een paspoort. Dat stijgt naar twaalf procent in de komende tien jaar, dat zijn 150 miljoen mensen”, aldus Bellew.

Widebody’s
De Maleisische luchtvaartmaatschappij praat met Airbus over de A330neo en is met Boeing in gesprek over de 787. Die toestellen zijn nodig om de vluchten uit te voeren die Malaysia nu noodgedwongen moet laten liggen. Op dit moment vliegt Malaysia voor de long-haul vluchten met achttien A330’s, daar moeten zes of zeven toestellen bij komen.

Prijs
De vraagprijs voor de toestellen is volgens Bellew “nog op het niveau dat ik zou willen”, maar tegelijkertijd kijkt de carrier ook naar de tweedehands-markt. Daar ziet Bellew toestellen van vijf tot zeven jaar oud voorbijkomen. “Daar kunnen we van profiteren, maar ook die prijs is nog niet wat we willen.” Toch vertrouwt Bellew erop dat er een goede prijs komt.

A350
Die vliegtuigen komen naast de zes A350-900’s die besteld zijn. De maatschappij krijgt waarschijnlijk in december de eerste A350. Dat toestel wordt ingezet naar Auckland en Tokyo, omdat daar de grootste markten liggen. In 2018 worden de toestellen ook op de route naar Londen ingezet.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button