Bombardier levert de komende twee maanden geen CSeries toestellen wegens problemen met motorinleveringen. Dat zegt de ceo tegen Flightglobal.
De Pratt & Whitney turbofan wordt niet voldoende geleverd aan Bombardier zoals de vliegtuigbouwer zou willen.
Gebruik maken
De ceo, Alain Bellemare, zegt dat van de leveringsproblemen gebruik wordt gemaakt door de CSeries een kleine upgrade te geven. Ook wordt de assemblagelijn klaargemaakt voor grotere hoeveelheden vliegtuigen. Bombardier wilde in 2016 vijftien vliegtuigen leveren, maar moest dat in september al bijstellen naar zeven, wegens de motorenleveringen. In december werd nog gezegd dat Swiss haar zesde CS100 snel zou ontvangen, maar het toestel staat nog bij de fabriek.
AirBaltic
Naast Swiss is airBaltic momenteel de enige andere gebruiker van een CSeries toestel. Swiss vliegt met zes CS100’s, airBaltic met één CS300. Bombardier had een output gepland van 30 tot 35 vliegtuigen in 2017. Of dat met een productiestop van twee maanden gehaald zal worden, is zeer de vraag. Swiss zit te springen om de nieuwe toestellen om de oude Fokkers te vervangen. Ook airBaltic wil de sterk verouderde vloot upgraden.
Ramp-up
Het opvoeren van de productie van de geared turbofan van P&W kent meerdere problemen, doordat er niet voldoende onderdelen beschikbaar zijn. Met name de unieke hybride metaalachtige fanblades zijn moeilijk te krijgen. Ze blijken lastiger te produceren te zijn dan gedacht. De opening van nieuwe fabrieken in Japan en Michigan moeten de problemen verhelpen. In 2017 wil P&W 350 motoren leveren. De motoren zijn ook nodig voor de A320neo en Embraer 190-E2