Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

    19/06/2025

    Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

    19/06/2025

    Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

    19/06/2025

    Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

    18/06/2025

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Losers | Column Bjorn
Column

Losers | Column Bjorn

Bjorn HassertDoor Bjorn Hassert07/03/2017Update:28/08/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Enige tijd geleden moest ik in Wenen zijn. Ik was daar nog nooit geweest, en verschillende mensen hadden me al aangeraden om deze stad eens te verkennen. Omdat we na tien jaar zwerven over de aarde al weer zes maanden ‘cold turkey’ in Brussel woonden, besloot ik om mijn vrouw eens te verrassen met een trip naar Wenen.

Om een lang verhaal kort te maken: we zijn dat weekend naar de Brusselse binnenstad gegaan. We hebben samen de stad beter leren kennen, heerlijk gegeten en in alle opzichten een prima tijd gehad. We hoefden ook geen persoonlijk faillissement aan te vragen, wat in het geval van een reis naar Wenen waarschijnlijk anders zou zijn geweest.

Urenlang online zoekwerk wekte namelijk sterk de indruk dat een redelijk geprijsd retourtje Wenen simpelweg niet bestaat. Goed, ik was een laatboeker, maar voor het geld dat ik zou moeten neertellen voor een vluchtje van een uur zouden we ook naar Amerika kunnen vliegen.

Wie minder dan vijfhonderd euro kon betalen was veroordeeld tot een overstap. Ik weet niet hoe jullie hierover denken, maar ik betaal onder geen beding een paar honderd euro voor een vliegticket om tien keer meer tijd kwijt te zijn dan strikt noodzakelijk. Dan neem ik de trein of stap ik in mijn auto. En overstappen op Kiev of Warschau staat in mijn persoonlijke top drie van zaken die ik liever vermijd op nummer drie, net onder Premier Geert en gebroken ledematen.

Toen ik uiteindelijk, zonder mijn Missus, het vliegtuig binnen stiefelde, zag ik in een oogwenk dat de maatschappij waarschijnlijk geld zou toeleggen op deze vlucht: minstens vijftig lege stoelen.

Toch was zij die dag niet de enige loser. Het kostte immers alsnog meer dan zevenhonderd euro (slik) om mij tussen Brussel en Wenen te laten vliegen. Niet gaan of een andere vlucht nemen was deze keer geen optie. Omdat het niet druk was kon ik even buurten met de aardige stewardess. Van haar begreep ik dat ook vluchten naar bijvoorbeeld Zurich peperduur kunnen zijn.

Misschien was dit voor mij, na zo’n lange tijd Down Under, een symptoom van ‘reverse culture shock’, maar ik was dus echt pisnijdig. Elke maand breekt er bij een Europese luchtvaartmaatschappij wel weer een staking uit om het een of ander. Die dag was ik bereid om als passagier in staking te gaan en te eisen dat een prijsbeuker, of desnoods een Golfcarrier, de zaken eens komt rechtzetten.

Zonder zaken groter te willen laten klinken dan ze zijn, voor mij voelde het ook een beetje alsof de luchtvaart in het algemeen hier de loser was. Het vliegtuig is een geweldige uitvinding, die mensen snel en over grote afstanden met elkaar kan verbinden. Dat mag wat mij betreft best wat kosten, zowel in de ticketprijs als in de zin van impact op de omgeving. Maar als die prijs te hoog is en een vliegtuig vooral lege stoeltjes vervoert, kan dat ding maar beter aan de grond blijven staan.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Bjorn Column
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Bjorn Hassert

Bjorn houdt van schrijven en luchtvaart. En dus van Up! Bjorn is luchtvaartstrateeg, op Up vertelt hij over de passie, verbazing en, heel soms, frustratie die de dynamiek van een luchthaven bij hem oproept.

Gerelateerde Artikelen

Veteranentranen | Column Goof

15/06/2025Goof Bakker

KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

14/06/2025Netty Buijing

Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

07/06/2025Goof Bakker
Recent

KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

19/06/2025

Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

19/06/2025

Embraer krijgt recordorder uit Amerika

19/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?