fbpx
FinancieelNL NieuwsOnderwerpenProfessional

Politieke partijen over herinvoering vliegtaks

Up in the Sky vroeg politieke partijen naar hun standpunt over een herinvoering van de vliegtaks. We legden de vraag voor of de vliegtaks opnieuw moeten worden ingevoerd en waarom.

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen deed Up in the Sky een rondgang langs de acht grootste partijen* en vroeg hen naar de partijstandpunten in vijf actuele luchtvaartthema’s. Up behandelt deze week iedere werkdag een ander thema. Dinsdag vroeg Up politieke partijen naar de groei van regionale luchthavens.

CDA
Het CDA ziet een vliegtaks niet slagen: “We willen geen lastenverzwaring. Daarmee werk je de oneerlijke concurrentie alleen maar verder in de hand.”

D66
Volgens D66 is vliegbelasting niet gunstig voor de economie. “Een belasting op vliegtickets is ineffectief en schadelijk voor de economie en onze werkgelegenheid. Een vliegtaks zorgt er slechts voor dat vluchten zich verplaatsen naar het buitenland, waardoor het milieueffect gering is.” De partij wijst op het verleden: “Een eerdere invoering van de vliegtaks in 2007 leidde ertoe dat 1 miljoen passagiers uitweken naar het buitenland en een omzetderving van 1,2 miljard euro.” 

GroenLinks
GroenLinks is juist voorstander van belasting op vliegtickets. “Vliegtickets zijn veel te goedkoop, waardoor milieuvriendelijker alternatieven voor luchtvaart, zoals de trein, het afleggen. Luchtvaart veroorzaakt grote maatschappelijke kosten (gezondheids- en milieuschade) die moet worden doorberekend in de ticketprijs.”

SP
De SP is tegen de invoering van vliegtaks en sluit zich aan bij het punt van D66. “Een vlakke nationale taks is een onzinnig beleid omdat het niet aanzet tot verduurzamen en ook niet leidt tot minder vluchten. In verleden hebben we gezien dat dit vooral vluchten verplaatst naar luchthavens in België en Duitsland.” De partij kiest liever voor het belasten van luchtvaartmaatschappijen: “De SP kiest voor een extra heffing op oude vliegtuigen die relatief meer lawaai produceren en een hoger verbruik hebben. Dit gaat om een bedrag van 200 miljoen per jaar. Aan de andere kant compenseert de SP 200 miljoen door de kosten van de security op Schiphol niet langer door te belasten aan luchtvaartmaatschappijen. Op deze manier worden airlines gestimuleerd om met moderne vliegtuigen op Schiphol te vliegen.” 

VVD
De VVD voelt niks voor het herinvoeren van de vliegtaks. Een verdere toelichting heeft de partij niet gegeven.

PvdA, PVV, 50Plus
De partijen hebben niet gemotiveerd of ze voor of tegen de herinvoering van de vliegbelasting zijn. In de partijprogramma’s van de partijen zijn ook geen standpunten hierin genomen.

* De acht grootste partijen zijn gekozen op basis van de peiling van 19 februari 2017 op peil.nl.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Henk Koopmans

Senior editor. Henk studeerde Transportation Engineering aan de Universiteit Twente en is met name geïnteresseerd in de luchtvaartoperatie. Henk heeft als doel om een waardevolle bijdrage te leveren aan de toekomst van deze branche.

Gerelateerde artikelen

Back to top button